User persona aplikacji mobilnej: jak planować i rozwijać aplikację z myślą o użytkownikach

User persona aplikacji mobilnej: jak planować i rozwijać aplikację z myślą o użytkownikach
img
Kamil GrzejekMarzec, 2023

Planowanie aplikacji mobilnej wymaga przeanalizowania, opisania i zaplanowania szeregu dokumentów oraz kwestii. W centralnym punkcie tego procesu znajduje się użytkownik. Dlatego user persona to doskonałe narzędzie do zrozumienia kim jest oraz jakie są jego problemy, oczekiwania i preferencje.

Tworzenie person to w pewnego rodzaju wejście w buty użytkowników i stworzenie opisu fikcyjnej osoby, która odzwierciedla:

  • dane demograficzne użytkowników,
  • potrzeby i oczekiwania,
  • zachowania i sposoby użytkowania telefonu, czy aplikacji,
  • potencjalne sytuacje, kiedy aplikacja będzie używana.

Rozpoznanie powyższych danych pozwoli Ci zmniejszyć ryzyko niedopasowania aplikacji do Twojej grupy odbiorców. Co więcej, posiadanie całego przekroju person, pozwala na takie projektowanie aplikacji, aby zaangażowanie użytkowników było na maksymalnie wysokim poziomie.

Finalnie, przeanalizowanie user personas i spisanie informacji ich dotyczących, pozwoli Ci na stworzenie aplikacji, która będzie dla nich satysfakcjonująca. A to, wpływa na szybkość wzrostu Twojego projektu, bo nic tak nie napędza przyrostu aplikacji, jak zadowoleni użytkownicy, którzy zostawiają pozytywne opinie i polecają apkę znajomym.

Co, jeśli nie stworzysz user persona?

Rynek aplikacji mobilnych zna mnóstwo przypadków aplikacji, które nie przypadły do gustu użytkownikom. Jak podaje Fyresite, 99,5% aplikacji konsumenckich i 87% aplikacji biznesowych ponosi porażkę.

Jedną z przyczyn jest absolutny brak jakiejkolwiek analityki, nie mówiąc o przejściu pełnego procesu product discovery. W efekcie czego twórcy narażają się na wysokie ryzyko:

  • niedopasowania aplikacji do preferencji i oczekiwań użytkowników,
  • niskiego zainteresowania lub jego braku,
  • słabych ocen i braku satysfakcji.

Następstwem są słabe wyniki sprzedażowe i zamknięcie projektu lub upadek start-upu po kilku miesiącach działania. Można zatem śmiało stwierdzić, że stworzenie user persona to krok w celu dopasowania aplikacji do rynku, a co za tym idzie narzędzie pozwalające na ograniczenie ryzyka porażki.

Pobierz bezpłatny brief aplikacji mobilnej

Zaznacz zgodę*:

*wymagane

Jak stworzyć user persona?

Tworzenie user persona to proces analityczny, który z jednej strony polega na zebraniu danych o przyszłych użytkownikach aplikacji oraz spojrzeniu na projekt z perspektywy właśnie tych użytkowników. Jednak, aby dobrze przeprowadzić proces tworzenia user persona, dobrze jest zacząć od celu.

Na początek porozmawiaj ze swoim zespołem lub ustal i opisz cel, w jakim tworzysz dokument opisujący użytkowników. Może to być na przykład:

  • poznanie potrzeb i preferencji użytkowników,
  • znalezienie koncepcji na najlepiej dopasowany interfejs użytkownika,
  • wybranie najważniejszych funkcji aplikacji,
  • zwiększenie liczby zadowolonych i lojalnych użytkowników,
  • wsparcie już trwającego procesu projektowania,
  • lepsze poznanie rynku i konkurencji,
  • zrozumienie psychografii i demografii grupy docelowej,
  • poprawa procesów marketingu i sprzedaży aplikacji,
  • lepsze dopasowanie kanałów dystrybucji.

Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie badań dotyczących użytkowników. To czas na zebranie danych i ich analizę. W tym czasie przydadzą się wszystkie dostępne metody badawcze, jak:

  • ankiety i badania na potencjalnych użytkownikach,
  • analiza danych pochodzących z rynku i od konkurencji,
  • wywiady personalne z użytkownikami,
  • obserwacja zachowań użytkowników podczas korzystania z aplikacji,
  • persony kreatywne (np. rysowane postacie).

Następnie podziel zebrane dane na mniejsze segmenty według podobieństw w opisach, danych, czy zachowaniach. Ze stworzonych segmentów wybierz powtarzalne (reprezentatywne) cechy użytkowników jak oczekiwania i preferencje, które następnie posłużą do stworzenia fikcyjnej postaci użytkownika.

Już na tym etapie zadbaj, aby opis użytkownika był przystępny i łatwy do zrozumienia. W przyszłości z tym dokumentem pracować będzie wiele osób, a dobry opis zaoszczędzi czasu na wyjaśnienia i komentarze. Na tym etapie zadbaj również o właściwe przedstawienie persony zespołowi, to pomoże w nadaniu właściwego kierunku kolejnych prac.

Jakie informacje są kluczowe do stworzenia persony użytkownika?

Najistotniejsze w kontekście zbieranych danych jest dopasowanie ich do celu, jaki ma realizować stworzona persona, jednak istnieje zestaw podstawowych informacji, które ułatwią pracę przy analizie, są to:

  • demografia (wiek, płeć, miejsce zamieszkania),
  • preferencje, zwyczaje i zachowania podczas użytkowania aplikacji,
  • cel korzystania z aplikacji,
  • oczekiwania wobec interfejsu i funkcjonalności,
  • preferowane kanały komunikacji.

Jakich błędów unikać podczas analizy danych użytkowników?

Podczas nawet najlepszej analizy zdarzają się błędy. Podczas prac z zespołem badawczym warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, które pomogą uniknąć pułapki błędnie wyciągniętych wniosków. Popularne błędy to:

  • wyjście z założenia, że użytkownicy są zawsze zgodni w swoich preferencjach,
  • nieaktualne informacje lub zła interpretacja posiadanych danych,
  • pomijanie zmian w trendach wśród użytkowników
  • koncentracja na wynikach tylko z jednego rodzaju badania (np. ankieta)
  • brak koncentracji na wynikach biznesowych oraz pominięcie ich na etapie projektowym.

Sprawna i pozbawiona błędów analiza pomoże Ci w płynnym przejściu do etapu projektowania aplikacji i jej wykonania.

Co z personami użytkowników, kiedy aplikacja już istnieje?

Stworzenie user persona na początku procesu projektowania aplikacji jest doskonałym punktem wyjścia. Jednak to nie jedyny moment, kiedy to narzędzie przydaje się do lepszego rozumienia użytkowników.

Kiedy twoja aplikacja jest już zainstalowana na telefonach użytkowników, user persona staje się świetnym narzędziem analitycznym. Dzięki niej możesz z łatwością:

  • monitorować zmiany w zachowaniu użytkowników,
  • prowadzić regularne badania i testy porównawcze na użytkownikach,
  • analizować dane o użytkowaniu aplikacji,
  • odnosić trendy i zmiany na rynku do sytuacji Twoich użytkowników.

Regularna analiza użytkowników pozwoli Ci na obranie właściwego kierunku w rozwoju aplikacji oraz dopasowania nowych funkcji do realnych wymagań rynku i użytkowników. Po raz kolejny user persona wpływa na redukcję ryzyka wykonania niepotrzebnej pracy i marnowania zasobów.

Jak user persona pomaga w planowaniu i rozwoju aplikacji?

User persona to bardzo wartościowe narzędzie, które pomaga uniknąć pomyłek i strat w finansach, czasie, czy nawet uratować projekt od całkowitej porażki. Zrozumienie kluczowych czynników dotyczących przyszłych oraz aktualnych użytkowników aplikacji, oraz zestawienie ich z celami biznesowymi pozwala na podjęcie właściwych decyzji. Mam nadzieję, że ten artykuł przekonał Cię o wartości, jaką wnosi user persona w proces projektowy.

Photo by Jenny Ueberberg on Unsplash.

Wróć

Sukces Twojej aplikacji osiągniesz dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu

Przeczytaj również