img

Radio 357

Zobacz radio na światowym poziomie, tworzone przez ekipę legendarnych radiowców z naszym udziałem.

Wyzwanie

Radio 357 to projekt stworzony przez dziennikarzy, których połączyła wspólna pasja. Zespół tworzy obecnie ponad 100 autorów, dziennikarzy oraz osób organizujących pracę radia. Audycję przygotowują m.in. Marek Niedźwiecki, Piotr Kaczkowski, Kuba Strzyczkowski, Marcin Łukawski, Krystian Hanke, Michał Olszański i inni. Dla tego nowego radia potrzebowali wsparcia informatycznego, aby w efektywny sposób dotrzeć do jak największej liczby słuchaczy

 

Radio 357, aby zrealizować postawione cele potrzebowało własnego kanału nadawczego - zarówno aplikacji webowej, jak i mobilnej. Podczas realizacji tego projektu najważniejsze dla nas było zrozumienie wizji radia i oczekiwań jego odbiorców, tak aby finalny produkt spełniał oczekiwania. Analizując nasze doświadczenia z poprzednich realizacji podczas serii spotkań pokazywaliśmy możliwości jakie daje platforma mobilna, tak abyśmy mogli wybrać najlepsze rozwiązania, odpowiadające wizji klienta.
 

Prace rozpoczęliśmy od dokładnej rozmowy z pracownikami radia, aby ustalić jakie mają oczekiwania i jakie cele stawiają przed aplikacją. Całość ustaleń opisaliśmy w analizie biznesowej (BRD - Business Requirement Document), który uporządkował i ustrukturyzował wizję projektu. Następnym krokiem było przejście do tworzenia dokumentacji funkcjonalnej (FRD - Functional Requirement Document), której zadanie to przeniesienie opisanych założeń biznesowych na szczegółowy opis modułów i funkcjonalności docelowego oprogramowania. 
 

Po akceptacji funkcjonalności przystąpiliśmy do budowania dokumentu technicznego (TRD - Technical Requirement Document), która przełożyła opis funkcjonalny na programistyczny. Pozwoliło to nam na dokładne zaplanowanie bezpiecznej i skalowalnej architektury rozwiązania, co było szczególnie istotne ze względu na możliwość powstawania dużych pików podczas cyklu życia projektu. W ramach samych prac stworzyliśmy projekt graficzny, frontend i backend aplikacji, system CMS, który pozwolił zespołowi Radia 357 na samodzielną zmianę grafik, treści oraz dodawanie nowych audycji i publikacji.

Radio 357 Aplikacja

Rozwiązanie

Zespół Radia 357 zleciał nam wykonanie następujących prac:

  • Uszczegółowienie przedstawionej nam wizji aplikacji (przygotowanie BRD).
  • Przełożenie wspólnie z klientem opisywanej wizji na funkcjonalności aplikacji i panelu CMS (przygotowanie FRD).
  • Stworzenie dokumentacji technicznej projektu, potrzebnej do startu prac programistycznych i do integracji z innymi rozwiązaniami (przygotowanie TRD).
  • Budowa na bazie dokumentu FRD propozycji wizualizacji aplikacji.
  • Przygotowanie docelowego projektu graficznego aplikacji.
  • Przygotowanie infrastruktury serwerowej.
  • Przeprowadzenie prac programistycznych zgodnych z metodyką SCRUM.
  • Wdrożenie produkcyjne i integracja z systemami zewnętrznymi i wewnętrznymi klienta.

 

Podczas realizacji prac spotkaliśmy się z szeregiem wyzwań, które przy takiej skali projektu są nieuniknione. Na początkowej fazie (tzw. discovery) szczególnie istotne było uporządkowanie przedstawionej nam wizji aplikacji. Z naszego doświadczenia wynika, że to najważniejsza faza realizacji projektu, która ma decydujący wpływ na jej prawidłowy przebieg. Podczas serii warsztatów określiliśmy finalny kształt funkcjonalności w odpowiedzi na określone wcześniej potrzeby biznesowe klienta. Przede wszystkim zadbaliśmy, aby były one zrozumiałe dla wszystkich interesariuszy projektu, tak abyśmy zarówno my, jak i klient wiedzieli jaki będzie finalny efekt.

 

Kolejnym szczególnie istotnym elementem był wygląd aplikacji. Klientowi zależało, aby wygląd aplikacji oddawał wyjątkowych charakter Radia 357, nie tracąc zarazem z funkcjonalności. Wychodząc z takiego założenia zadbaliśmy, aby projekt aplikacji stawiał na równi wygląd i funkcjonalność. Dołożyliśmy też starań, aby aplikację dobrze się obsługiwało w różnych warunkach, a przyciski było łatwo namierzalne i klikalne pod różnymi kątami. Zależało nam aby słuchacz jak najczęściej wracał do aplikacji dlatego mocno postawiliśmy na wygodę użytkowania, zarówno w wersji webowej  jak i mobilnej. Równie ważne było odpowiednie przedstawianie poszczególnych audycji i treści w takiej formie, aby wywołać i utrzymać zainteresowanie słuchacza. Skupiliśmy się także na uwspólnieniu widoków dla aplikacji mobilnej i webowej, tak aby słuchacz miał jak najmniejszy próg bólu podczas przełączania się między wersjami Radia 357. Podczas warsztatów udało się nam stworzyć projekt aplikacji mobilnej i webowej, która spełniała wszystkie te założenia i zarazem idealnie wpisywała się w identyfikację wizualną naszego klienta.

 

Kolejnym kluczowym elementem było otoczenie projektu. Właściciele Radia 357 postawili przed nami relatywnie krótki termin na realizację projektu. Planowano premierę aplikacji na początek stycznia 2021 roku. Ta data wydania nie mogła zostać przesunięta. Biorąc pod uwagę potrzebę przeanalizowania, omówienia, zaprojektowania, zaprogramowania i wdrożenia, to nasz zespół musiał pracować w ściśle określonych terminach, dlatego efektywność i pełne zaangażowanie były dla nas kluczowe. Dodatkowo musieliśmy wziąć pod uwagę wymagania integracji aplikacji z zewnętrznymi systemami takimi jak Spotify oraz rozwiązaniami: Chromecast i AirPlay.
 

Po wdrożeniu spodziewaliśmy się dużej liczby użytkowników ze względu zarówno na planowaną kampanię marketingową, słynnych radiowców tworzących aplikację, jak i zainteresowanie dziennikarzy. Od samego początku wiedzieliśmy, że tysiące osób w Polsce i za granicą będzie ściągać aplikację i słuchać swojego ulubionego radia w jednym momencie i to uwzględniając audycje na żywo. Dlatego stabilność systemu, jego niezawodność oraz skalowalna infrastruktura serwerowa miały ogromne znaczenie dla dostarczenia produktu w zamierzony sposób. Stworzona przez nas infrastruktura zabezpieczyła obie aplikacje przed pikami ruchu słuchaczy, które pojawiły się zarówno na samym początku po wdrożeniu, jak i w późniejszym okresie.

 

Całość przeprowadzonych prac możemy podzielić na trzy etapy:

  • Warsztaty: Przed rozpoczęciem projektu przeprowadziliśmy warsztaty, w których stworzyliśmy listę wymagań funkcjonalnych (FRD), w odpowiedzi na wymagania biznesowe (BRD). Na tym etapie określiliśmy także zakres architektury systemu (TRD). W ten sposób dostosowaliśmy zakres wymagań do potrzeb klienta. Lepiej zrozumieliśmy cele i znaleźliśmy sposób, jak je zrealizować.
  • Faza developmentu: Projekt UX i bazujący na nim projekt graficzny aplikacji odpowiada identyfikacji wizualnej klienta. Zadbaliśmy o czytelność treści w aplikacji.
  • Wdrożenie i integracja z systemami klienta: Dzięki analizie w trakcie warsztatów poznaliśmy szczegóły dotyczące systemów, z jakich korzysta klient. Szczegółowy opis architektury aplikacji pomógł nam w sprawnym wdrożeniu i zintegrowaniu jej z systemami spoza produktu.

 

Ze względu na dużą liczbę odbiorców i założenie, że system będzie B2C postawiliśmy na dużą ilość testów funkcjonalnych, automatycznych i bezpieczeństwa.

 

Projekt zrealizowaliśmy w:

  • Java (backend, CMS)
  • Kotlin (Android)
  • Swift (iOS)
Radio 357 Web

Efekty

Aplikacja Radio 357 zanotowała szczytowe użycie na poziomie ponad 225.000 użytkowników jednocześnie. Szybko zdobyła 1 miejsce pod względem łącznej liczby pobrań w polskim App Store w kategorii Rozrywka, a następnie 1 miejsce pod względem łącznej liczby pobrań w całym serwisie Apple.

 

To wielkie osiągnięcie, które pozwoliło nam pokonać tak popularne aplikacje, jak Tik Tok czy Netflix. Dzięki stworzonej przez nas aplikacji mobilnej Radio 357 nasz klient osiągnął następujące cele:

  • pokrył budżet zobowiązań sponsorów Patronite,
  • umożliwił bliższą komunikację z odbiorcami (np. powiadomienia push),
  • uzyskał własny kanał nadawczy zbudował świadomość marki Radio 357.

Dzięki rosnącej liczbie pobrań i rosnącej bazie użytkowników, aplikacja może pochwalić się najwyższymi ocenami w obu sklepach internetowych. Pracowali z należytą starannością i przejrzystością, komunikując się regularnie i dotrzymując terminów realizacji projektu.

Paul Frank Project Manager

Digital Diamond

Sukces Twojej aplikacji osiągniesz dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu

Więcej informacji

Aplikacja Topaz Mobile
Topaz

Promocje i lojalizacja w jednym miejscu, poznaj aplikację dla sieci wyjątkowych supermarketów.

Cov Simple
Simple.pl

Tworzenie innowacyjnej platformy Simple.pl — skuteczna analiza zdolności kredytowej dla przedsiębiorców

Fiona2
Aplikacja dla Flugger Polska

Aplikacja Fiona Wall Design® pozwala klientom odwiedzającym stoiska targowe firmy Flugger w prosty sposób dobierać kolorystykę do wzorów tapet Fiona.