User engagement w aplikacjach mobilnych
Twoja aplikacja mobilna jest już w sklepach Apple i Google. Użytkownicy zaczęli z niej korzystać, a Ty zastanawiasz się, czy wszystko w porządku. Użytkownicy to najważniejsza miara sukcesu Twojej aplikacji. To od ich zadowolenia zależy przyszłość projektu. Skąd wiedzieć, czy aplikacja spełnia ich oczekiwania? Co zrobić, aby dowiedzieć się, czy przypadła ona do gustu odbiorców?
Z pomocą przychodzi user engagement.
Na etapie projektowania aplikacji mobilnej robisz pewne założenia względem użytkowników. W trakcie tworzenia aplikacji testujesz hipotezy. Jednak rzeczywistość weryfikuje założenia. Wyniki często odbiegają od pierwotnie zakładanych.
Zaangażowanie użytkowników wydaje się z pozoru proste do zmierzenia. Jednak każda aplikacja realizuje inne cele i dostarcza odmiennych funkcji. Dlatego na początku zastanów się, w jaki sposób Twoja aplikacja powinna angażować użytkowników.
Czym jest user engagement?
Najprostszym sposobem na zauważenie user engagement jest moment, kiedy użytkownik realizuje wartość za pomocą interakcji z Twoją aplikacją. Zwróć tutaj uwagę na występowanie słowa „wartość”, jest to kluczowy czynnik w mierzeniu zaangażowania użytkowników.
Z pozoru dawana wartość może wydawać się abstrakcyjnym sposobem pomiaru, jednak wszystko opiera się na zrozumieniu sposobu, w jaki aplikacja dostarcza wartości Twojej firmie. Następnym krokiem jest optymalizacja aplikacji, aby zwiększyć liczbę i działań mających znaczenie.
Co więcej, wartościowe interakcje będą zmieniać się wraz z czasem użytkowania aplikacji przez Twoich klientów. Więc już od samego początku możesz założyć, że mierzenie user engagement to nie jednorazowa czynność. Aby we właściwy sposób rozwijać aplikację, trzeba cyklicznie mierzyć i weryfikować wartościowe interakcje.
Jednak dwie rzeczy nigdy nie ulegną zmianie:
- Im wyższe zaangażowanie użytkownika, tym większa jego wartość.
- Zaangażowanie to wykonywanie przez użytkowników wartościowych interakcji.
Jak user engagement przekłada się na biznes?
Spójrz na user engagement z perspektywy lejka sprzedażowego. Zaangażowani użytkownicy stają się klientami. Klienci przynoszą przychody, a dzięki nim prowadzisz biznes.
Dlatego właśnie każda aplikacja mierzy zaangażowanie w nieco inny sposób.
Weźmy przykład aplikacji SaaS. Najczęściej aplikacje w tym modelu oferują bezpłatny okres próbny, aby następnie zachęcić do wykupienia subskrypcji. W tym modelu sprzedaży, zaangażowanie użytkownika mierzy się za pomocą częstotliwości powracania do aplikacji. Jeżeli użytkownik korzysta z niej rzadko, prawdopodobnie nie zdecyduje się na płatną opcję.
Stopnie zaangażowania użytkowników
Zanim przejdziemy do mierzenia zaangażowania użytkowników, warto wspomnieć o jego stopniowaniu. To pomoże Ci lepiej zrozumieć przepływ użytkowników przez kolejne etapy zaangażowania.
- Discover — na tym etapie użytkownik odkrywa Twoją aplikację i poznaje jej funkcje, design i możliwości.
- Shop — gdy użytkownik zrozumiał, że potrzebuje Twojej aplikacji i sprawdza opcje jej zakupu.
- Buy — ten moment cieszy każdego właściciela aplikacji, jest to moment zakupu.
- Own — na tym etapie użytkownik powinien charakteryzować się największą aktywnością.
- Advocate — polecanie inny Twojej aplikacji jest opcjonalnym poziomem, który uda Ci się osiągnąć, jeżeli dobrze zrealizowałeś całą pracę wokół aplikacji.
Pobierz bezpłatny brief aplikacji mobilnej
Jak mierzyć user engagement?
Wartość miary zaangażowania użytkowników jest doskonałym sposobem sprawdzenia ogólnej kondycji aplikacji. Istnieje wskaźnik zaangażowania, dzięki któremu dowiesz się, jak sprawuje się Twoja aplikacja.
Wskaźnik zaangażowania = liczba aktywnych użytkowników w określonym czasie / całkowita liczba użytkowników w tym samym czasie
Ogólny wskaźnik zaangażowania to wskazówka, kiedy coś zaczyna się dziać. Dzięki niemu zyskasz informacje na temat retencji i stopnia rezygnacji. Jeżeli wskaźnik zacznie spadać, oznacza to, że szybko trzeba zdiagnozować przyczynę problemu. Z drugiej strony, rosnący wskaźnik zaangażowania oznacza, że udało Ci się pokryć potrzeby użytkowników.
Dodatkowe wskaźniki zaangażowania użytkowników
Wskaźnik zaangażowania użytkowników daje ogólne pojęcie o sytuacji i kondycji aplikacji. Aby dokładnie zdiagnozować zachodzące zmiany, przydadzą się dodatkowe wskaźniki.
Aktywność użytkownika
W przypadku tego wskaźnika nie chodzi o liczbę osób korzystających z aplikacji. Ważne jest określenie sposobu używania aplikacji, który oznacza dla Ciebie aktywność.
Na przykład dla aplikacji zbierające branżowej informacje, może być to przechodzenie pomiędzy kolejnymi artykułami. Taka aplikacja liczbę aktywnych użytkowników będzie mierzyć jako tych, którzy w ciągu ostatnich kilku minut przeglądali więcej niż jeden artykuł.
Okresowe pomiary aktywnych użytkowników
User engagement mierzone jest przez pryzmat określonego czasu. Dlatego najlepiej kontrolować liczbę aktywnych użytkowników w odniesieniu do tego samego czynnika.
- DAU — daily active users — liczba aktywnych użytkowników w ciągu dnia.
- WAU — weekly active users — ilość liczba użytkowników aktywnych w ciągu tygodnia.
- MAU — monthly active users — określa aktywnych użytkowników w ciągu miesiąca.
Wskaźnik retencji
Za jego pomocą sprawdzisz, jak zaangażowani są najaktywniejsi użytkownicy i co możesz zrobić, aby wesprzeć tych mniej aktywnych.
Net Promoter Score
Mierzenie opinii użytkowników z aplikacji jest równie ważne, co mierzenie ich aktywności. NPS jest wskaźnikiem, który pomoże Ci zrozumieć, w jakim stopniu Twoi użytkownicy są skłonni polecić Twoją aplikację.
Jednak ten wskaźnik pokazuje znacznie więcej. Dzięki niemu dowiesz się jaki procent Twoich użytkowników realnie jest zaangażowanych w Twój produkt.
Sposoby na zwiększenie user engagement
Jeśli wiesz już, jakie są najważniejsze dla Ciebie interakcje użytkowników z aplikacją. Co więcej, potrafisz zmierzyć stopień ich zaangażowania. To w takim razie co możesz zrobić, aby zwiększyć user engagement?
Onboarding
User experience często przekłada się bezpośrednio na user engagement. Jednak nawet najlepiej zaprojektowana aplikacja nie zmieni faktu, że każdy z użytkowników kiedyś skorzystał z niej po raz pierwszy. Stworzenie onboardingu, który tłumaczy sposób korzystania z aplikacji z miejsca poprawi wyniki zaangażowania użytkowników.
Gamifikacja
Najlepsi twórcy aplikacji szybko zrozumieli, że gamifikacja to sposób na ponowne przyciągnięcie użytkownika do skorzystania z aplikacji. Przemyślany sposób gamifikacji potrafi stworzyć niekończącą się pętlę powrotów użytkownika do aplikacji.
Feedback
Stwórz Twoim użytkownikom możliwość przesyłania opinii i sugestii na temat zmian w aplikacji. Najczęściej to oni wyłapią wszelkie niedociągnięcia, dlatego warto uruchomić taki kanał. Poprawienie elementów zgodnie z sugestiami użytkowników na pewno zwiększy ich poziom satysfakcji.
Lojalność
Nie bój się doceniać lojalności swoich użytkowników. Nagradzanie najbardziej aktywnych to dobry sposób na utrzymanie ich zaangażowania i poprawę stopnia satysfakcji.
Pobierz bezpłatny brief aplikacji mobilnej
User Engagement — Podsumowanie
Mam nadzieję, że tym tekstem przybliżyłem Ci nieco temat user engagement. Warto zapamiętać, że nie jest to jednorazowy pomiar, ale nieustający proces. Weryfikuj swoje wskaźniki, mierz zaangażowanie, identyfikuj problemy i optymalizuj swoją aplikację, a na pewno osiągniesz sukces.