Rozszerzona rzeczywistość w sklepach, czyli jak technologia zmienia sprzedaż?
Rozszerzona rzeczywistość coraz częściej przebija się w codziennej komunikacji. Już nie jako ciekawostka, ale technologia, która w zmieni sposób życia. Już dzisiaj na rynku są dostępne aplikacje AR, które pomagają zmienić wystrój pokoju, czy dopasować meble. Jeśli myślisz tylko o rozwiązaniu firmy IKEA, to nie jest to jedyny produkt.
Czy rozszerzona rzeczywistość może wpłynąć na sposób sprzedaży w innych branżach niż meblowa?
Odpowiedź brzmi: tak. To tylko kwestia czasu, kiedy rozszerzona rzeczywistość pójdzie w parze ze sprzedażą odzieży, samochodów, czy sprzętów elektronicznych.
AR – co to jest?
Rozszerzona rzeczywistość (ang. Augmented reality), to technologia, która łączy świat wirtualny z realnym. Użytkownicy mogą zobaczyć elementy świata wirtualnego osadzone w realnej rzeczywistości. Do wejścia w świat AR używają smartfona, okularów lub soczewek. Tego typu synchronizacja może odbywać się:
- w czasie rzeczywistym,
- z uwzględnieniem położenia geograficznego,
- w odniesieniu do innych użytkowników.
Prawdopodobnie najpopularniejszym przykładem wdrożenia AR na masową skalę była gra Pokemon Go. Gracze poszukują bajkowych stworzeń, które pojawiają się w realnych miejscach na świecie i w realnym otoczeniu. To wszystko za pomocą smartfona z kamerą.
Jak rozszerzona rzeczywistość zmieni sprzedaż?
W czasach hiperpersonalizacji rozszerzona rzeczywistość wyłania się, jako idealna odpowiedź dla tego trendu. Dotychczas wprowadzone rozwiązania wykorzystujące AR udowodniły wpływ na szereg czynników, które przekładają się na sprzedaż.
Poprawa doświadczeń użytkownika
Aplikacje AR dają poczucie bardziej personalnej interakcji z produktem. Dostarczają one więcej informacji niż gazetka promocyjna, czy opis na stronie internetowej oraz pozwalają na zwizualizowanie produktu z fotela w domu. To koniec przejmowania się dostępnością wybranego modelu, czy rozmiaru, wszystko można obejrzeć w AR.
Mniejsza liczba zwrotów
Rozszerzona rzeczywistość przynosi kres błędnym zakupom, niewłaściwemu dopasowaniu kolorów, czy wymiarów. To przekłada się bezpośrednio na mniejszą liczbę zwrotów towaru, a co za tym idzie mniejsze koszty logistyki i magazynowania.
Większy customer engagement
Zwiększanie zaangażowania klientów w interakcje z marką należy do jednej z kluczowych ról zespołów marketingu i sprzedaży. Aplikacje AR rozpalają zainteresowanie klientów i dostarczają im niezbędnych informacji o produkcie. Jest to jednoczesny proces angażowania i edukowania klientów.
Edukacja o produkcie
Niektóre produkty są dobrze znane i rozpoznawane przez klientów, jednak dbałość o edukację na temat proponowanych pozycji jest niezwykle istotna w każdym przypadku. Edukacja klienta to nie tylko dostarczenie informacji technicznych o produkcie, ale także historii brandu, czy konkretnego modelu.
Dziś czerwona sukienka jest dostępna w wielu miejscach, ale czerwona sukienka stworzona według kroju noszonego przez znaną aktorkę podczas wielkiej gali, nabiera zupełnie innego znaczenia. Aplikacje AR to dobry sposób na dostarczanie wszystkich niezbędnych informacji o produkcie.
Przyspieszenie decyzji zakupowych
Skrócenie czasu edukacji o produkcie i zwiększenie zaangażowania w interakcje z marką to dwa czynniki, które wpływają na szybkość i częstotliwość podejmowania decyzji zakupowych. Dobrze wyedukowani klienci nie muszą zastanawiać się, czy ten produkt spełni ich oczekiwania. Wysoki wskaźnik zaangażowania to gwarancja częstych powrotów do procesu zakupowego.
Więcej danych o preferencjach klientów
Jeżeli o wartości rozszerzonej rzeczywistości nie przekonują Cię wyżej wymienione wskaźniki, to mam dla Ciebie coś jeszcze. Aplikacje AR to doskonały sposób na zbieranie informacji o preferencjach użytkowników. Dzięki nim Twoja oferta będzie jeszcze lepiej dopasowana do Twojej grupy odbiorców, a to przełoży się bezpośrednio na sprzedaż.
Przykłady rozszerzonej rzeczywistości w sprzedaży
Aplikacje AR to nie melodia przyszłości. Wiele z nich już jest testowanych w sklepach, a niektóre już od kilku lat działają w interakcji z klientami.
Przestrzeń mieszkalna
Rozszerzona rzeczywistość już na dobre weszła do świata urządzania wnętrz. Aplikacje AR dostępne w tej branży pozwalają na:
- sprawdzenie koloru ścian w pomieszczeniu,
- przemeblowanie i dodanie nowych elementów wystroju,
- wirtualny spacer po nowo zaprojektowanych wnętrzach.
Moda
Dostępność aplikacji AR pozwala nie tylko na przymierzanie ubrań z domu. To równiez możliwość przymierzania całych zestawów zarówno za pośrednictwem własnego smartfona, jak i ekranów-luster umieszczonych w sklepach.
To swojego rodzaju przymierzalnia, która pozwala na wybranie i sprawdzenie konkretnych modeli garderoby nawet pomimo braku dostępności w sklepie.
Aplikacje AR w sklepach odzieżowych potrafią też dostarczać dodatkowych informacji o produktach. Wystarczy aplikacja i telefon, aby dowiedzieć się wszystkiego o produkcie.
Uroda
Wybór fryzury, czy koloru włosów nie pozostawia pola do pomyłki. Dlatego rozszerzona rzeczywistość tak dobrze przyjęła się w tej branży. Wizualizacja własnej twarzy z całkowicie odmienionym uczesaniem pozwala na podjęcie właściwej decyzji przed wykonaniem usługi.
Podobnie sprawa ma się z kosmetykami, dobór odpowiednich kolorów cieni, czy podkładu może odbyć się przed wizytą w sklepie. Wizualizacja na twarzy klienta pozwala wybrać najlepszą opcję. Co więcej, aplikacje już dziś potrafią podpowiedzieć najbardziej trafny wybór kolorów, aby maksymalnie przyspieszyć proces decyzyjny.
Rozszerzona rzeczywistość – aplikacje AR
Technologie łączące wirtualną i realną rzeczywistość już wpływają i rozwijają biznes. Ci, którzy pierwsi dostrzegli możliwości tej technologii, nie tylko już czerpią z jej funkcjonalności, ale również zaskarbili sobie dobre imię innowacyjnych firm. Technologia AR nie pozostawia czasu do stracenia dla tych, którzy nadal rozważają, czy jej wdrożenie ma sens.