Headless e-commerce – czym właściwie jest?

Headless e-commerce – czym właściwie jest?
img
Daniel ParzychGrudzień, 2022

Headless to wolność i elastyczność. Tymi słowami w skrócie można opisać technologię i możliwości, jakie oferuje headless. Jakie korzyści przyniesie biznesowi i klientom? I czym headless różni się od klasycznych rozwiązań?

Dobrze znane platformy sklepów internetowych najczęściej opierają się o monolityczne podejście do tworzenia portali internetowych. Monolit w znaczeniu tej technologii to sytuacja, gdy każda zmiana wyglądu wymaga zmian w warstwie backend. Zatem każdy pomysł, zmiana, nawet niedociągnięcie w platformie wymaga dodatkowych godzin pracy. Zmieniamy wygląd — zmieniamy wnętrze projektu. Nierzadko zmiany wywołują efekt lawiny i w rezultacie projekt zaczyna stawać się workiem bez dna. Pochłania cenny czas programistów. 

Straty zmniejsza technologia headless, która z definicji zakłada niezależne działanie frontendu i backendu. 

Oddzielenie warstwy wizualnej i odpowiedzialnej za zaawansowane operacje pozwala na dużą elastyczność w doborze interfejsu użytkownika, spajając cały proces zakupu w ramach jednego systemu sprzedaży. Oznacza to w praktyce, że zamówienia dokonywane na telefonie, smartwatchu, czy innym urządzeniu IoT trafiają do  jednego systemu tak samo, jak zlecenia z komputera, social mediów, czy asystentów głosowych. 

API zastosowane podczas tworzenia headlessowego sklepu internetowego pozwala na połączenie z różnymi systemami zarządzania firmą i logistyką. Z łatwością można połączyć je z systemem zarządzania treścią (CMS), systemem zarządzania relacjami z klientami (CRM), czy systemami magazynowymi i logistyką.

Headless e-commerce a biznes

Stworzenie sklepu internetowego na podstawie architektury headless niesie ze sobą szereg korzyści biznesowych. 

Jak maksymalnie wykorzystać możliwości platformy headless e-commerce?

Marketing

Headless e-commerce pozwala bardzo szybko adaptować nowe technologie, dzięki temu szybciej dotrzesz do swoich odbiorców w nowych kanałach sprzedaży. Wystarczy połączenie poprzez API sklepu i możesz rozpocząć sprzedaż. Tak, to znacznie zmniejsza zaangażowanie programistów w stawianie monolitu.

Otwieranie nowych kanałów to również większa liczba punktów styku klienta z marką. Udostępniasz klientom taki sposób komunikacji, jak im najbardziej odpowiada i docierasz do ich świadomości w każdym miejscu, w jakim się znajdują.

Sprzedaż

Sklepy internetowe nadal często borykają się z problemem zapewnienia sprawnej obsługi niezależnie od urządzenia, jakim posługuje się klient. Przypomnij sobie sytuację, gdy zakup na smartfonie wymagał przejścia kilku ekranów, ręcznego wprowadzania danych i niewygodnego klikania na ekranie. Dzieje się tak, bo większość z platform e-commerce powstała pierwotnie z myślą o obsłudze na komputerze. Teraz większość klientów kupuje na telefonie. Dostarczenie im tak samo dobrych doświadczeń zakupowych, co na komputerze staje się w związku z tym wyzwaniem.

Odpowiedzią na to wyzwanie jest właśnie headless e-commerce. Dzięki odpowiedniej konfiguracji dostarczysz swoim klientom najlepsze doświadczenia zakupowe niezależnie od urządzenia. W teorii może to być nawet telewizor, konsola do gier, kserokopiarka, czy lodówka z połączeniem internetowym.

Omnichannel

Stworzenie spójnych doświadczeń zakupowych w każdym kanale jest wyzwaniem, z którym mierzą się praktycznie wszyscy gracze rynku e-commerce. Największym wyzwaniem jest uspójnienie kanałów offline i online, gdzie częstym problemem jest stworzenie dedykowanego procesu finalizacji zakupu.

Rozwiązaniem po raz kolejny okazuje się headless. Elastyczna architektura pozwala dosłownie w dowolny sposób kształtować każdy etap procesu zakupowego. Stworzenie indywidualnego wyglądu koszyka, formularzy, czy etapu płatności jest niemalże pozbawione ograniczeń.

Zarządzanie

Elastyczność w dostosowaniu interfejsu sklepu do indywidualnych potrzeb każdego sklepu to jedna z zalet headless e-commerce. Drugą, równie istotną cechą oferowaną przez tę technologię, jest elastyczność integracji.

Połączenie z wewnętrznymi systemami obsługi magazynu, logistyki, CRM, automatyzacji, czy PIM, jest nie tylko możliwe, jest bardzo proste w porównaniu z monolitycznymi platformami.

To duża przewaga headless e-commerce nad klasycznymi rozwiązaniami. Dzięki temu zarządzanie całym procesem sprzedaży, od momentu pokazania oferty, aż do finalizacji zakupu, jest możliwe z jednego miejsca.

Kiedy zdecydować się na headless?

Dzisiaj to pytanie nie pozostawia przestrzeni na odpowiedź inną niż… zawsze, kiedy planujesz rozwijać swój e-commerce. To technologia, o której do niedawna mówiło się w kontekście przyszłości, a dziś to rzeczywistość dla wielu istniejących marek.

Tworzenie sklepu opartego o monolityczną architekturę oznacza start w miejscu o kilka kroków cofniętym względem konkurencji. Co więcej, ta strata będzie się tylko powiększać na przestrzeni czasu.

Eksperymenty bez ograniczeń

Rozwijanie sklepu poprzez eksperymenty i testowanie to częsta praktyka. Do zrozumienia klientów często nie wystarczy pytanie, czego potrzebują. Potrzeba przedstawienia nowego rozwiązania, aby zrozumieli, jak bardzo ułatwia ono interakcję z Twoją marką.

Platformy headless e-commerce ułatwiają eksperymentowanie. Podążanie za nowymi trendami UX jest o wiele prostsze, kiedy każda zmiana nie wymaga ingerencji zarówno we frontend, jak i backend.

Wolność dostosowania

Twój sklep będzie dokładnie taki, jak sobie go wyobrażasz. Headless e-commerce, to całkowita dowolność w dostosowaniu sklepu, sposobu sprzedaży, ścieżki użytkownika, czy procesu zakupowego. 

Optymalizacja sklepu internetowego nabiera w tym przypadku zupełnie innego wymiaru. Możesz optymalizować dosłownie każdy element sklepu i dokładnie badać zachowanie użytkowników.

Dowolność tworzenia punktów styku

Wdrażanie nowych kanałów sprzedaży staje się o wiele prostsze dzięki platformie headless e-commerce. Jeżeli nagle postanowisz, że potrzebna jest sprzedaż za pomocą komunikatora typu Facebook Messenger lub stworzenie przestrzeni do sprzedaży podczas live video, to wszystko możesz obsłużyć za pomocą jednego systemu.

Czy headless e-commerce jest dla Ciebie?

Jeśli planujesz otwarcie sklepu internetowego lub zmianę platformy, na której utrzymujesz obecny sklep, to koniecznie zwróć uwagę na platformy oparte o technologię headless. Przykładem takich rozwiązań jest Heseya, która od samego początku stworzona została w oparciu o technologię headless.

Photo by michal dziekonski on Unsplash

Wróć

Sukces Twojej aplikacji osiągniesz dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu

Przeczytaj również