Innowacje w branży fintech. Co przyniesie przyszłość?

Innowacje w branży fintech. Co przyniesie przyszłość?
img
Daniel ParzychLipiec, 2022

Technologia zmieniła zasady gry w branży usług finansowych. Innowacje fintechowe zostają wprowadzane, aby ułatwić klientom interakcje z bankiem. Co za tym idzie, operowanie własnymi pieniędzmi staje się prostsze i bardziej dostępne.

Rozwój fintechu doprowadził do powstania nowych miejsc pracy w branży usług finansowych. Na przykład: znacznie rozszerzyły się działy zatrudniające analityków danych i inżynierów oprogramowania.

Jakie są najważniejsze obszary innowacji w branży fintech?

Automatyzacja procesów

Automatyzacja to jeden z najważniejszych trendów w usługach finansowych. Fintech automatyzuje onboarding klienta, KYC, otwieranie konta i zarządzanie produktem.

Oprogramowanie do automatyzacji najlepiej sprawdza się w kontekście rutynowych zadań, które są czasochłonne i powtarzalne. Oszczędza to czas pracowników i pomaga skupić się na ważniejszych zadaniach.

Chatboty i wirtualni asystenci

Chatboty to przyszłość obsługi klienta. Są w stanie efektywnie odpowiadać na pytania i udzielać informacji. To szybkie narzędzie, które w ułamek sekundy rozwiązuje zgłaszane przez klientów zapytania. Co więcej, chatboty mogą być również wykorzystywane jako narzędzie marketingowe do promowania produktów i usług.

Wirtualni asystenci zyskują coraz większą popularność w branży usług finansowych. Służą one do pomocy klientom w ich potrzebach bankowych, takich jak otwieranie konta, przelewanie środków, czy płacenie rachunków. Niektóre firmy używają ich do odpowiedzi na najczęstsze pytania. Dzięki temu osoby z działu obsługi klienta mogą poświęcić więcej czasu na rozwiązywanie bardziej skomplikowanych zadań. Inni wykorzystują je w celach marketingowych — na przykład wysyłając e-maile marketingowe lub automatyzując proces dzwonienia do potencjalnych klientów.

AI — sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja, a właściwie na tym etapie sieci neuronowe i uczenie maszynowe, coraz śmielej przejmuje kolejne aspekty naszego życia. Umiejętność imitowania i interpretacji ludzkiego zachowania przez programy zrewolucjonizuje fintech. Dzięki tym technologiom przejście do nowoczesnego sposobu obsługi wszystkich procesów finansowych stanie się płynne i dostępne dla wszystkich.

Inwestowanie

Technologia staje się coraz lepsza w rozumieniu ludzkich zachowań. Już dziś istnieją boty, które obsługują inwestycje. Umiejętność dynamicznej analizy ogromnych ilości danych połączona z pozbawionym emocji procesem decyzyjnym potrafi osiągać dobre wyniki. W przyszłości coraz częściej miejsce inwestorów zaczną zajmować automaty.

Customer Experience

Rośnie odsetek klientów, którzy wolą załatwiać sprawy finansowe bez kontaktu z człowiekiem. Jednak wciąż się pojawiają pytania i nowe sprawy, które wymagają rozwiązania. Co jeśli wsparcia mógłby udzielić wirtualny pomocnik, który doskonale imituje zachowania człowieka? Mało tego, zna odpowiedź na każde pytanie i podsuwa rozwiązania w mgnieniu oka? To jedna z wizji wykorzystania AI do poprawy customer experience.

W przyszłości całe usługi i sposób ich realizacji będzie projektowany z użyciem AI. Dzięki niemu odbywać się będą symulacje, które lepiej osadzą usługę na rynku oraz dopasują najlepszą grupę odbiorców.

Wykrywanie oszustw

Technologia już dzisiaj wspiera firmy w wykrywaniu oszustw finansowych. Dzięki swojej efektywności i zaawansowanym algorytmom analitycznym sztuczna inteligencja zwiększa poziom bezpieczeństwa i upraszcza operacje finansowe.

Analiza obszernych porcji danych pozwala wyszukać trendy wskazujące na oszustwa. Dzięki temu wszelkie naruszenia mogą zostać wykryte w czasie rzeczywistym. Program może alarmować o podejrzeniu oszustwa, zablokować transakcję i wymusić konieczność dodatkowego potwierdzenia.

Analiza prognostyczna

Już dzisiaj niektóre banki eksperymentują z systemami monitorowania, które regularnie skanują dane pod kątem generowania leadów. Dzięki temu są w stanie szybko zidentyfikować możliwości cross-sellingu i upsellingu. W przyszłości ta technologia pozwoli wdrożyć mechanizmy wspierające utrzymanie klienta oraz zarządzanie relacjami z klientami.

Blockchain

​​Zdecentralizowany rejestr blockchain pozwala na przechowanie pełnej historii transakcji banku w dziesiątkach, jeśli nie w setkach komputerów. Dostęp do tych danych może być w pełni kontrolowany dzięki replikowaniu śladu aktywności bankowej, który jest niemożliwy do usunięcia lub zmiany. 

Blockchain na nowo kreuje wiele z podstawowych zadań pracowników sektora finansów i bankowości. Począwszy od przechowywania dokumentacji i bezpieczeństwa cyfrowego, na zarządzaniu walutami, długiem i kapitałem kończąc. Choć technologia istnieje już od dobrych kilku lat, banki dopiero zaczynają dostrzegać jej zalety.

Transakcje peer-to-peer

Transakcje peer-to-peer (P2P) to elektroniczny transfer pieniędzy między użytkownikami sieci. Jest to szybka i bezpieczna alternatywa dla tradycyjnych przelewów bankowych. Popularyzacja transakcji P2P nastąpiła wraz z rozrostem systemu PayPal i zwiększeniu możliwości smartfonów.

Dzisiaj sektor płatności przechodzi kolejną rewolucję. Kryptowaluty i technologia blockchain sprawiły, że płatności P2P weszły w erę decentralizacji. Dzięki temu stają się one tańsze, szybsze, bezpieczniejsze i łatwiejsze w obsłudze.

Jakie czekają nas innowacje w branży fintech?

Rynek płatności elektronicznych stanie się jeszcze bardziej przystępny dla użytkowników. Dzięki nowym technologiom, jak blockchain, transakcje staną się jeszcze bezpieczniejsze. Banki i firmy finansowe za to osiągną optymalizację procesów na niewyobrażalnym dotąd poziomie. To wszystko już w niedalekiej przyszłości. 

Wróć

Sukces Twojej aplikacji osiągniesz dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu

Przeczytaj również