App Store Optimization
Optymalizacja aplikacji pod kątem wyszukiwania w sklepach często może być kluczowym czynnikiem świadczącym o jej sukcesie. Apple Search Ads podaje, że ponad 70% użytkowników App Store używa wyszukiwarki do znajdowania nowych aplikacji. Wypadnięcie z najwyższych pozycji na liście wyszukiwania może oznaczać brak napływu nowych użytkowników do aplikacji. Z drugiej strony, inwestycja w app store optimization (ASO) to sposób na regularne pozyskiwanie nawet tysięcy nowych użytkowników.
Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania to jeden element działań na płaszczyźnie app store optimization. Stworzenie dobrej karty aplikacji to również zachęcenie użytkownika do odwiedzenia jej oraz finalnie do pobrania.
Jak działa App Store Optimization?
Podobnie jak w przypadku SEO, wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, osiąga się za pomocą odpowiedniego przygotowania treści na stronie aplikacji. ASO to szereg czynności, które wpływają na postrzeganie aplikacji przez algorytm ustalający jej pozycję na liście po wyszukaniu konkretnej frazy.
Jak dobrze zorganizować stronę aplikacji?
Słowa Kluczowe
Pierwszym krokiem do stworzenia sprawnie działającej strony aplikacji jest stworzenie listy słów kluczowych. Powinny one być bezpośrednio skojarzone z Twoją aplikacją lub opisywać jej funkcje, sposób działania lub wartość dla użytkownika.
Następnie sprawdź popularność tych słów kluczowych. Dzięki temu dowiesz się, które frazy są bardziej wartościowe niż inne i przyciągną większą liczbę użytkowników. Tutaj możesz posłużyć się praktycznie każdym narzędziem, które oferuje statystyki na temat fraz kluczowych: Ahrefs, Semrush, Ubersuggest, Moz, czy nawet planer słów kluczowych zaszyty w interfejsie Google Ads.
Teksty i opisy
Słowa kluczowe zdefiniowane w pierwszym kroku posłużą następnie do stworzenia tekstów, tytułów i opisów. Zawarcie w nich fraz kluczowych zasugeruje algorytmom odpowiedzialnym za ustalanie pozycji w wynikach wyszukiwania aplikacji, na ustalenie, po jakim wyszukiwaniu powinna wyświetlić się Twoja aplikacja. Stworzenie dobrych, nasyconych frazami kluczowymi tekstów to podstawowa technika z zakresu app store optimization.
Wykorzystaj całą dostępną przestrzeń do zamieszczenia treści. Opisz aplikację możliwie dokładnie i użyj wybranych fraz tak wiele razy, jak to możliwe. Oczywiście pamiętaj, że treść musi być czytelna. Algorytmy są bardzo wyczulone na spam frazami kluczowymi.
Ile masz przestrzeni do wykorzystania?
iOS App Store
Oto dostępne długości tekstów możliwych do zamieszczenia w sklepie z aplikacjami na iOS.
- Title: 30 znaków
- Subtitle: 30 znaków
- Promotional Text: 170 znaków
- Long Description: 4,000 znaków
- Keyword Field: 100 znaków
Android Google Play
Tutaj znajdziesz informacje o dostępnej liczbie znaków w sklepie z aplikacjami na Androidzie.
- Title: 30 znaków
- Short Description: 80 znaków
- Long Description: 4,000 znaków
Pamiętaj, że zarówno tytuł, jak i podtytuł aplikacji nie musi jedynie zawierać jej nazwy lub nazwy Twojej firmy. To również przestrzeń, gdzie możesz zamieścić istotne dla użytkownika aplikacje lub frazy kluczowe.
Grafiki i wideo
Miejsce, które pozwala Ci przekonać użytkownika o wartości Twojej aplikacji i finalnie nakłonić do pobrania jej, to grafiki i wideo. Przygotuj dobre grafiki reklamowe, zaprezentuj działanie funkcji za pomocą wideo, a przede wszystkim zrób dobre screenshoty.
Podczas decyzji o pobraniu aplikacji, ludzie przywiązują bardzo dużą wagę do screenshotów i wideo pokazujących działanie aplikacji. Dlatego warto zainwestować czas w przygotowanie wysokiej jakości materiałów.
Budowa zaufania
Zbudowanie wysokiego poziomu zaufania u użytkowników sprawi, że częściej będą oni pobierać Twoją aplikację. Doskonałym narzędziem do podniesienia poziomu poczucia o jakości Twojej aplikacji są opinie w sklepach. Dobra opinia przełoży się na liczbę użytkowników, którzy odwiedzą stronę aplikacji, a następnie na liczbę pobrań.
Dobrą strategią, jest stworzenie mechanizmu pozyskiwania opinii już na etapie tworzenia aplikacji. Dzięki temu zachęcisz aktywnych użytkowników do wystawienia opinii o aplikacji.
Aktualizacje i naprawy
Na stronie aplikacji zarówno w App Store, jak i Google Play znajduje się informacje o ostatniej aktualizacji aplikacji. Zadbaj, żeby data ostatniej zmiany nie była ona odległa. Twoi odbiorcy zwracają uwagę na to, czy aplikacja nadal żyje i jest aktualizowana. W szczególności, kiedy mają wykorzystywać ją na co dzień lub przez długi czas.
Co więcej, regularne aktualizowanie aplikacji i poprawianie błędów wpłynie pozytywnie na ocenę i odbiór aplikacji przez użytkowników. Dbanie o rozwój aplikacji zawsze przynosi korzyści.
Wsparcie w app store optimization
Elementów, na które warto zwrócić uwagę podczas tworzenia dobrej strony aplikacji, jest dość dużo. Dodatkowo warto ją regularnie sprawdzać i optymalizować, aby osiągać coraz lepsze wyniki. Istnieją narzędzia, które wspierają tę pracę, możesz skorzystać na przykład z: Sensor Tower lub Mobile Action.
App Store Optimization
Stworzenie aplikacji mobilnej to pierwszy krok na ścieżce przygody związanej z jej promowaniem, pozyskiwaniem użytkowników i rozwijaniem. Aby zapewnić swojej aplikacji dobry start, warto już od początku myśleć o stworzeniu dobrych i dostosowanych do sklepów opisów oraz mediów. To dobry początek dla działań na polu app store optimization oraz idealny punkt wyjścia do znalezienia zarówno pierwszych, jak i kolejnych tysięcy użytkowników.
Photo by James Yarema on Unsplash