img

Rydde

Rydde to miejsce, w którym możesz zgłosić swoją akcję sprzątania świata, dołączyć do istniejących akcji lub „adoptować” kawałek Norwegii.

Wyzwanie

Problem zaśmieconych plaż ma globalny rozmiar. Niemal każdy kraj musi organizować sprzątanie wybrzeży. Ten przykry temat nie omija też Norwegii, kojarzonej z czystością i porządkiem. Nieodpowiedzialne osoby wyrzucają je do morza, gdzie odpady zatruwają wodę, a potem trafiają na wybrzeża. Śmieci zostawiają też plażowicze. Każdego roku w sprzątaniu norweskiego wybrzeża biorą udział tysiące ochotników. Jak Norwedzy rozwiązali problem zaśmieconego wybrzeża? Za pomocą technologii i ludzi, dla których dobro planety i ich najbliższego otoczenia ma znaczenie. 

 

Celem projektu było przygotowanie aplikacji mobilnej oraz strony internetowej, dzięki której można szybko zorganizować działania porządkowe na plażach. Rydde to miejsce, w którym możesz zgłosić swoją akcję sprzątania świata, dołączyć do istniejących akcji lub „adoptować” kawałek Norwegii.  Aplikacja pozwala dokładnie przeanalizować dostarczone dane z podziałem na hrabstwa, gminy, czy nawet rodzaj znalezionych śmieci. Oprogramowanie, które stworzyliśmy, rozwiązuje problem trudności w organizowaniu akcji wspólnego sprzątania. Aplikacja buduje społeczność wokół wspólnego celu, jakim jest czyste, niezaśmiecone otoczenie. Użytkownicy otrzymali narzędzie, które pozwala im na kontakt z podobnymi do siebie ludźmi, pozwala na znajdowanie miejsc, w których za darmo otrzymają sprzęt do sprzątania, a nawet pozwala na ubieganie się o zwrot poniesionych kosztów. 

 

Dzięki naszemu rozwiązaniu analitycy i naukowcy otrzymują dane do analizy, wyciągają wnioski i wdrażają rozwiązania. Pomimo iż Norwegia i tak jest już uznawana za jeden z najczystszych krajów świata, wdrożyła rozwiązanie, które uczyniło ten kraj jeszcze czystszym.

img

Rozwiązanie

Stworzyliśmy aplikację, w której użytkownik może:

  • planować i rejestrować akcje sprzątania bezpośrednio na mapie, zarówno prywatne, jak i publiczne,
  • zapraszać znajomych do akcji porządkowania,
  • komunikować się i umawiać z innymi na akcje sprzątania,
  • publikować zdjęcia z kampanii,
  • wyszukiwać miejsca, w którym otrzyma darmowy sprzęt do sprzątania,
  • wnioskować o zwrot kosztów sprzątania,
  • może „zaadoptować” kawałek Norwegii,
  • rejestrować w aplikacji ilość zebranych odpadów (dane przekazywane są naukowcom),
  • przekazać raporty o znalezionych śmieciach, które nie zostały usunięte lub muszą zostać wyczyszczone przez profesjonalne podmioty za pomocą odpowiedniego sprzętu (duże obiekty, wraki łodzi, niebezpieczne substancje),
  • wyszukać dane z poprzednich operacji,
  • przeglądać statystyki zebranych odpadów w ostatnich latach,
  • wyszukiwać miejsca sprzątania w swojej okolicy,
  • dołączyć do istniejącej akcji sprzątania.

 

Podczas realizacji prac spotkaliśmy się z szeregiem wyzwań. Na początkowej fazie tzw. discovery szczególnie istotne było uporządkowanie przedstawionej nam wizji aplikacji. Z naszego doświadczenia wynika, że to najważniejsza faza w realizacji projektu, która ma decydujący wpływ na jego prawidłową realizację. Podczas serii warsztatów określiliśmy finalny kształt funkcjonalności w odpowiedzi na określone wcześniej potrzeby biznesowe klienta. Przede wszystkim zadbaliśmy, aby były one zrozumiałe dla wszystkich interesariuszy projektu, tak abyśmy zarówno my, jak i klient wiedzieli co uzyskamy na końcu.

 

Kolejnym szczególnie istotnym elementem był wygląd aplikacji. Klientowi zależało, aby wygląd aplikacji oddawał wyjątkowych charakter akcji. Wychodząc z takiego założenia zadbaliśmy, aby projekt aplikacji stawiał na równi wygląd i funkcjonalność. Dołożyliśmy też starań, aby aplikację mobilną dobrze się obsługiwało w różnych warunkach, biorąc pod uwagę, że w większości będzie ona używana w trudnym terenie. Podczas projektowania braliśmy pod uwagę kwestię szerokiego grona odbiorców aplikacji, o różnym wieku i poziomie wiedzy technologicznej. Chcieliśmy, aby każdy używający Rydde mógł z nią pracować bez problemów.  Podczas warsztatów udało się nam stworzyć projekt aplikacji mobilnej i webowej, która spełniała wszystkie te założenia i zarazem idealnie wpisywała się w identyfikację wizualną naszego klienta.
 

Po wdrożeniu spodziewaliśmy się dużej liczby użytkowników ze względu zarówno na planowaną kampanię marketingową, akcje społeczne, jak i zainteresowanie dziennikarzy. Wiedzieliśmy, że system musi być gotowy na przyjęcie wielu zgłoszeń od wolontariuszy i organizacji pozarządowych. Dlatego stabilność systemu, jego niezawodność oraz stabilna, skalowalna infrastruktura serwerowa miały ogromne znaczenie dla dostarczenia produktu w zamierzony sposób. Stworzona przez nas infrastruktura zabezpieczyła obie aplikacje przed pikami ruchu użytkowników, które pojawiły się zarówno na samym początku tuż po wdrożeniu, jak i w późniejszym okresie.

 

Całość przeprowadzonych prac możemy podzielić na trzy etapy:

  • Warsztaty: Przed rozpoczęciem projektu przeprowadziliśmy warsztaty, w których stworzyliśmy listę wymagań funkcjonalnych (FRD), w odpowiedzi na wymagania biznesowe (BRD). Na tym etapie określiliśmy także zakres architektury systemu (TRD). W ten sposób dostosowaliśmy zakres wymagań do potrzeb klienta. Lepiej zrozumieliśmy cele i znaleźliśmy sposób, jak je zrealizować.
  • Faza developmentu: Projekt UX i bazujący na nim projekt graficzny aplikacji odpowiada identyfikacji wizualnej klienta. Zadbaliśmy o czytelność treści w aplikacji.
  • Wdrożenie i integracja z systemami klienta: Dzięki analizie w trakcie warsztatów poznaliśmy szczegóły dotyczące systemów, z jakich korzysta klient. Szczegółowy opis architektury aplikacji pomógł nam w sprawnym wdrożeniu i zintegrowaniu jej z systemami spoza produktu.

 

W projekcie tym przygotowywaliśmy wersję na przeglądarkę oraz aplikacje mobilne na urządzenia z systemami Android i iOS. Projekt realizowany był w metodologii SCRUM, dzięki czemu pojawiające się zmiany i nowe pomysły były szybko wdrażane. Praca podzielona była na 2-tygodniowe sprinty. Po przeprowadzeniu wszystkich testów aplikacja została dodana do sklepów z aplikacjami Google Play i Apple App Store. Na końcu każdego z nich wykonane prace oraz omawialiśmy potrzebne zmiany. Zespół projektowy tworzyli: project manager, android developer, iOS developer, frontend developer i tester.

 

Projekt zrealizowaliśmy w:

  • React,
  • Kotlin,
  • Swift,
  • OpenStreetMaps.
img

Efekty

Za pomocą Rydde w całej Norwegii w 2020 r. wykonano ponad 4250 akcji sprzątania (średnio 11 dziennie). Dzięki akcjom, zorganizowanym z pomocą aplikacji, uczestnicy oczyścili ponad 9500 km plaż i zebrali ponad 1800 ton śmieci. Do akcji sprzątania zgłosiło się ponad 38 tys. wolontariuszy, przy niecałych 5,5 mln mieszkańców. Aplikacja pozwala dokładnie przeanalizować dostarczone dane z podziałem na hrabstwa, gminy, czy nawet rodzaj znalezionych śmieci.

 

Jak było: Wcześniej każdy mieszkaniec na własną rękę sprzątał swoje otoczenie. Lokalna społeczność była rozproszona i nie organizowała się w grupy. Naukowcy nie dysponowali zbiorem danych związanych z rodzajem śmieci i miejscem jego występowania.  Rozbite łodzie, niebezpieczne odpady czy martwe zwierzęta były zgłaszane lokalnym władzom w ograniczonym stopniu. Zalegające na wybrzeżu śmieci to np. porzucone liny i sieci, które stwarzały zagrożenie dla ludzi i zwierząt. To także tony plastiku, zniszczonych zabawek i porzuconych ubrań.

 

Jak jest: Dzięki aplikacji lokalna społeczność tworzy wydarzenia związane ze sprzątaniem. Użytkownicy komunikują się między sobą w naszym narzędziu i ustalają wspólne terminy akcji. Obecnie (04.2021 r.) zaplanowane są akcje oczyszczania nawet pół roku do przodu. Tylko w tym roku (04.2021 r.) odbyło się ponad 850 akcji oczyszczania, podczas których ponad 4000 ochotników zebrało 145 ton śmieci i oczyściło blisko 1000 km wybrzeża.

Byli zaangażowani i oddani projektowi.

Tor Øverli Managing Director

Asplan Viak Internet

Skorzystaj z naszej wiedzy i doświadczenia i osiągnij efekty dla swojego biznesu

Zobacz więcej