img

Topaz

Promocje i lojalizacja w jednym miejscu, poznaj aplikację dla sieci wyjątkowych supermarketów.

Wyzwanie

Aplikacja mobilna dla sieci Topaz to było dla nas wyjątkowe wyzwanie. Nie jest łatwo stworzyć platformę promocyjną, która zachęca kupujących do aktywnego wykorzystywania promocji proponowanych przez sklep. Tutaj każdy element ma znaczenie, a ze względu na specyfikę platformy musieliśmy dokładnie planować rozmieszczenie zawartości. To samo tyczy się uwagi użytkownika, która musi być kierowana do najbardziej istotnych z punktu widzenia biznesu funkcjonalności. W tym przypadku była to karta lojalnościowa, gazetki i kupony promocyjne.

 

W branży retail, gdzie poszczególne ceny produktów są do siebie zbliżone, liczą się dobrze przemyślane touchpoint'y, które mają za zadanie wywołanie odpowiednich emocji i przyciągnięcie klienta do sklepu. Szczególne znaczenie ma odpowiednia prezentacja asortymentu sklepu. Zadanie jakie otrzymaliśmy to przedstawienie wyżej wymienionych w nowoczesnej i lekkiej formie. Klient oczekiwał, że rozwiązanie będzie dawało możliwość przeprowadzenia zakupów online, zarówno na stronie, jak i w aplikacji mobilnej. Celem było danie kupującym funkcjonalności planowania zakupów i zwiększenia procentu spalanych kuponów podczas zakupów stacjonarnych i online

 

Prace rozpoczęliśmy od dokładnej rozmowy z pracownikami firmy Topaz, aby ustalić jakie mają oczekiwania od nas i jakie cele stawiają przed aplikacją. Całość ustaleń opisaliśmy w analizie biznesowej (BRD - Business Requirement Document), która uporządkowała i ustrukturyzowała wizję naszego klienta. Po zamknięciu wizji biznesowej przeszliśmy do tworzenia dokumentacji funkcjonalnej (FRD - Functional Requirement Document), której zadaniem było przeniesienie opisanych założeń biznesowych na szczegółowy opis modułów i funkcjonalności docelowego oprogramowania. 

 

Po akceptacji klienta przystąpiliśmy do budowania dokumentu technicznego (TRD - Technical Requirement Document), który przełożył opis funkcjonalny na programistyczny. Pozwoliło to nam na dokładne zaplanowanie bezpiecznej i skalowalnej architektury rozwiązania połączonej z innymi systemami Topazu. W ramach samych prac stworzyliśmy projekt graficzny, frontend i backend aplikacji oraz CMS, który pozwolił biznesowi Topazu na samodzielną zmianę grafik, treści i dodawanie nowych promocji w aplikacji .

img

Rozwiązanie

Firma Topaz zleciała na wykonanie następujących prac:

  • Uszczegółowienie przedstawionej nam wizji aplikacji i ustalenie celów biznesowych jaki ma spełniać (przygotowanie BRD).
  • Przełożenie wspólnie z klientem opisywanej wizji na funkcjonalności aplikacji i panelu CMS (przygotowanie FRD).
  • Stworzenie dokumentacji technicznej projektu, potrzebnej do startu prac programistycznych i do integracji z innymi rozwiązaniami Topaz (przygotowanie TRD).
  • Budowa na bazie dokumentu FRD propozycji wizualizacji aplikacji.
  • Przygotowanie docelowego projektu graficznego aplikacji.
  • Przeprowadzenie prac programistycznych zgodnych z metodyką SCRUM.
  • Wdrożenie produkcyjne i integracja z systemami zewnętrznymi i wewnętrznymi klienta.

 

Podczas realizacji prac spotkaliśmy się z szeregiem wyzwań, które przy takiej skali projektu są nieuniknione. Na początkowej fazie discovery szczególnie istotne było uporządkowanie przedstawionej nam wizji. Z naszego doświadczenia wynika, że to najważniejsza faza w realizacji projektu, która ma decydujący wpływ na jego prawidłowe przeprowadzenie. Podczas serii warsztatów określiliśmy finalny kształt funkcjonalności w odpowiedzi na określone wcześniej potrzeby biznesowe klienta. Przede wszystkim zadbaliśmy, aby były one zrozumiałe dla wszystkich interesariuszy projektu, tak abyśmy zarówno my, jak i klient wiedzieli co uzyskamy na końcu.

 

Kolejnym szczególnie istotnym elementem był wygląd aplikacji. Na rynku jest już wiele rozwiązań konkurencji, które świetnie się prezentują. Chcieliśmy, aby projekt aplikacji stawiał na równi wygląd i funkcjonalność, tak aby klienci nie gubili się w aplikacji i korzystali ze wszystkich zaplanowanych rozwiązań. Jest to szczególnie ważne, gdy bierzemy pod uwagę ścieżkę zakupową klienta, którą chcemy znać i sterować. Każdy z jej etapów ma inne cechy i w innym sposób powinniśmy mówić do klienta. Przedstawianie kupującemu promocji powinno być przemyślane i pokazane w takiej formie, aby wywołać u niego zainteresowanie i chęć zakupu. Oczywiście mamy świadomość, że tak samo ważny jest moment zakupu, dlatego zaprojektowaliśmy odpowiednio ostatnie ekrany, tak aby maksymalnie zachęcić użytkownika do finalizacji transakcji. Podczas warsztatów z firmą Topaz udało się nam stworzyć projekt aplikacji mobilnej, która spełniała wszystkie te założenia i zarazem idealnie wpisywała się w identyfikację wizualną naszego klienta.
 

Równie ważnym elementem było otoczenie aplikacji. Trzeba zaznaczyć, że Topaz jest rozwiniętą siecią sklepów posiadającą wiele różnorodnych rozwiązań, które musieliśmy uwzględnić podczas projektowania aplikacji. Cały proces rejestracji i logowania użytkownika musiał zostać zintegrowany. Kolejnym wyzwaniem było przeniesienie karty lojalnościowej do aplikacji i jej obsługa na systemach kasowych. Szczególnie zależało nam na spięciu się z systemem kasowym tak, aby proces obsługi klienta przy kasie był jak najmniej problematyczny, a zarazem stabilny.
 

Całość przeprowadzonych prac możemy podzielić na trzy etapy:

  • Warsztaty: Przed rozpoczęciem projektu przeprowadziliśmy warsztaty, w których stworzyliśmy listę wymagań funkcjonalnych (FRD), w odpowiedzi na wymagania biznesowe (BRD). Na tym etapie określiliśmy także zakres architektury systemu (TRD). W ten sposób dostosowaliśmy zakres wymagań do potrzeb klienta. Lepiej zrozumieliśmy cele i znaleźliśmy sposób, jak je zrealizować.
  • Faza developmentu: Projekt UX i bazujący na nim projekt graficzny aplikacji odpowiada identyfikacji wizualnej klienta. Zadbaliśmy o czytelność treści w aplikacji. W trakcie developmentu przyjęliśmy przewodni system (Android), aby obie aplikacje zachowywały się podobnie i nie różniły się w np. sposobie działania poszczególnych funkcjonalności.
  • Wdrożenie i integracja z systemami klienta: Dzięki analizie w trakcie warsztatów poznaliśmy szczegóły dotyczące systemów, z jakich korzysta klient. Szczegółowy opis architektury aplikacji pomógł nam w sprawnym wdrożeniu i zintegrowaniu jej z systemami spoza produktu.

 

Finalnie stworzyliśmy dwie wersje aplikacji na platformę Android i iOS. Aplikacje natywne zostały napisane w językach programowania Kotlin (Android) i Swift (iOS). W realizację projektu zaangażowany był 5-osobowy zespół składający się z m.in. senior project managera, senior android developera, senior iOS developera oraz testera. Ze względu na dużą liczbę odbiorców i założenie, że system będzie B2C postawiliśmy na dużą ilość testów funkcjonalnych, automatycznych i bezpieczeństwa (głównie ze względu na wrażliwe dane użytkowników).

 

Projekt zrealizowaliśmy w:

  • Java (backend, CMS)
  • Kotlin (Android)
  • Swift (iOS)
img

Efekty

Aplikacja TOPAZ  od pierwszego dnia działała stabilnie, a także pierwszego dnia zyskała kilkanaście tysięcy użytkowników. Aktualnie to ponad 100.000 użytkowników, którzy korzystają z aplikacji każdego dnia, aby zaplanować swoje zakupy i przeglądać najlepsze promocje będąc w sklepie. W ramach potrzeb biznesowych klienta aplikacja realizuje kilka z nich, mianowicie:

  • budowanie lojalności klienta poprzez wprowadzenie kuponów aktywnie lojalizujących kupujących i zachęcających ich do powrotu do sklepu,
  • bieżącą komunikacje, dzięki samodzielnej możliwości generowania powiadomień PUSH z panelu CMS,
  • dodatkowy kanał marketingowy sieci pozwalający dotrzeć do klienta niskim kosztem, cechujący się dużym zainteresowaniem kupujących.

Mogliśmy liczyć nie tylko na szybkie działanie zespołu, ale również na wsparcie merytoryczne dla projektowanych rozwiązań.

Rafał Batorowicz Marketing Specialist

TOPAZ

Skorzystaj z naszej wiedzy i doświadczenia i osiągnij efekty dla swojego biznesu

Więcej informacji