Technologia w biznesie — jaka jest jej rola?

Technologia w biznesie — jaka jest jej rola?
img
AutorIlona LeoniewskaLipiec, 2022

Rozwój technologii w biznesie kojarzony jest najczęściej z automatyzacją procesów produkcyjnych i nowymi funkcjami w urządzeniach lub oprogramowaniu. W aspektach wykonawczych technologia już od dawna wspiera rozwój i optymalizację procesów. Czy to jedyna przestrzeń, gdzie nowoczesne rozwiązania oddziałują na firmy? Jak technologia wspiera aspekty biznesowe przedsiębiorstw? Właśnie o tym piszę w tym artykule.

W jakim celu biznes potrzebuje technologii?

Wszelkie firmy produkcyjne korzystają z nowinek technologicznych w celu usprawnienia procesów produkcji. Roboty potrafią montować produkty i elementy szybciej i precyzyjniej. Nie potrzebują kawy, snu ani urlopu. Co więcej, nowoczesne zautomatyzowane linie produkcyjne stają się coraz mniej awaryjne. Dzięki temu oferują pracę bez przestojów.

Roboty sprawnie przetwarzają ogromne ilości danych przez 24 godziny na dobę. Produkcja żywności odbywa się przy pomocy automatów, które z dużą precyzją dawkują składniki, czy dzielą porcje i zestawy. Co więcej, oprogramowanie, bazujące na danych potrafi dokładnie wskazać miejsca procesu produkcyjnego, które wymagają usprawnienia.

Jak przełożyć te wszystkie technologie na rozwój biznesu?

Komunikacja

W dzisiejszych czasach komunikacja to jeden z elementarnych elementów każdego biznesu. Umiejętność przebicia się przez szum informacyjny i skutecznego dotarcia do określonej grupy odbiorców, jest niezwykle cenna dla każdej firmy.

Dostępne dzisiaj oprogramowanie wspiera optymalne wykorzystanie kanałów komunikacyjnych. Analiza ogromnych ilości danych to szansa na liczne optymalizacje w zakresie komunikacji.

  • Czas — algorytmy potrafią określić najefektywniejsze godziny do kontaktu z Twoją grupą odbiorców. Niezależnie, czy jest to wysyłka mailingu, wstawienia postu, czy publikacja filmu.
  • Treść — narzędzia wspierające tworzenie contentu potrafią dziś wskazać rodzaje nagłówków, czy tytułów, które zainteresują czytelników. Co więcej, powstają już skuteczne rozwiązania do tworzenia niemalże kompletnych artykułów (np. Writesonic lub Copy.ai)

Czy podobnie, jak przy produkcji samochodów, działy tworzące treści zostaną zautomatyzowane? Czy za w niedługiej perspektywie algorytmy zastąpią ludzi? Myślę, że warto obserwować ten kierunek.

Podejmowanie decyzji

Czy roboty są w stanie podejmować lepsze decyzje biznesowe od ludzi? To pytanie, z którym nie chciałbym się aktualnie mierzyć. Podejmowanie decyzji biznesowych jest krytyczne dla istnienia firmy, dlatego nie powinniśmy zrzucać tego na barki technologii. Jednak istnieją już rozwiązania, które wspierają podejmowanie właściwych decyzji poprzez ograniczenie ryzyka popełnienia błędu.

Przetwarzanie danych — nowoczesne rozwiązania wspierają przede wszystkim szybkość podejmowania decyzji. Technologia w biznesie to nie tylko gromadzenie dużych ilości danych, to też możliwość ich analizy oraz natychmiastowa dostępność. Dzięki temu firmy potrafią podejmować trafne decyzje, zanim zrobi to konkurencja. A każdy sprawny przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z benefitów bycia pierwszym.

Aktualnie rozróżniamy kilka typów sposobów podejmowania szybkich decyzji ze wsparciem algorytmów:

  • Decision support systems (DSS) — system wspierający podejmowanie decyzji w rozwiązywaniu nieustrukturyzowanych problemów
  • Group decision support system (GDSS) — rodzaj systemu wspomagania decyzji, ułatwiający zespołowi określanie i rozwiązywanie problemów.
  • Geographical information systems (GIS) — system wspomagania decyzji zaprojektowany specjalnie do pracy z informacjami przestrzennymi.
  • Artificial intelligence (AI) — czyli system, który ma odwzorowywać ludzkie zachowania.
  • Expert systems — AI z umiejętnością argumentacji, wykorzystywanej do rozwiązania problemu.
  • Neutral network — inteligentny uczący się system, z umiejętnością rozpoznawania wzorców.
  • Genetic algorithm — system, który ma naśladować proces ewolucji. Działając zgodnie z zasadą „przetrwa najsilniejszy” ma dostarczać coraz lepsze rozwiązania.

Marketing

Pisałem wyżej o możliwości wykorzystania technologii w kontekście komunikacji. Jednak to tylko jeden z aspektów, w jakich technologia wspiera działania marketingowe. Martech to dziedzina, która rozwija się bardzo dynamicznie. Praktycznie każdy miesiąc przynosi zmiany i nowości w przestrzeni technologii marketingowych.

Dzisiejszy marketing opiera się o dane i ich analizy. Podobnie jak w przypadku procesów podejmowania decyzji, algorytmy wspierają marketerów w optymalizacji wyboru kanałów i realizacji budżetu marketingowego.

Technologia w dziedzinie marketingu pokrywa praktycznie spektrum zapotrzebowania. Pojawiają się nawet nowe przestrzenie możliwe do eksplorowania tylko dzięki technologii.

  • Automatyzacja marketingu — czy możliwe jest, aby bez udziału marketera przeprowadzić klienta przez lejek marketingowy, aż podejmie decyzję o zakupie? Niestety jeszcze nie. Jednak dobrze skonfigurowane narzędzie do marketing automation oszczędzi czas i wesprze poprawę wyników marketingu.
  • Analiza danych konsumenckich — analityka danych marketingowych wymaga coraz większego zaangażowania. Narzędzia marketingowe pozwalają na gromadzenie coraz większej liczby danych. Nowoczesne algorytmy pozwalają na szybką analizę i dostępność cennych wniosków. .
  • Realizacja budżetu — uczące się algorytmy pojawiają się w coraz większej liczbie narzędzi marketingowych. Dzisiaj technologie podpowiadają, w jaki sposób optymalizować wydatki na kampanie. Co więcej, sugestie algorytmów często sprawdzają się lepiej niż ludzkie decyzje.

Konkurencyjność

Dziś bardziej niż kiedykolwiek powiedzenie „konkurencja nie śpi nigdy”, odwzorowuje sytuację rynkową. Tworzenie przewag konkurencyjnych, czy wyszukiwanie nowych obszarów do rozwoju, to zadania stale realizowane przez biznes.

Podobnie, jak w przypadku marketingu, lub  decyzji biznesowych technologia potrafi przeszukiwać, analizować i udostępniać insighty, których odnalezienie w normalnych warunkach byłoby niezwykle trudne.

Relacje z klientami

Pisałem o komunikacji, jednak utrzymywanie dobrych relacji z klientami to zupełnie inna materia. Sprzedaż to kolejny obszar, który korzysta ze wsparcia technologii. System CRM nie służy już tylko do przechowywania informacji o klientach i kontraktach. Zaawansowana analityka pozwala na znacznie więcej.

Przechodzenie razem z klientem przez kolejne etapy lejka sprzedażowego jest znacznie łatwiejsze, kiedy wiesz:

  • jakie metody kontaktu najlepiej sprawdzają się w Twojej firmie,
  • które materiały najlepiej oddziałują na klienta,
  • gdzie na ścieżce zakupowej znajduje się lead.

Dostarczanie sprzedawcom danych w czasie rzeczywistym pomaga im poprawiać skuteczność sprzedaży.

Biznes i technologia w narzędziach

Wiesz już, jak technologia może wspierać rozwój biznesu. Jednak jak się to właściwie odbywa? Jakie narzędzia i konkretne rozwiązania stoją za tego rodzaju wsparciem? Już spieszę z odpowiedzią.

Machine Learning

Wartością Machine Learning dla biznesu, jest automatyzacja jego rozwoju. Te aplikacje z czasem stają się coraz lepsze i precyzyjniejsze. Dzisiaj biznes wykorzystuje Machine Learning na przykład w kontekście obsługi klientów, może to być:

  • chat-bot, który rozpoznaje, co pisze klient i odpowiada w czasie rzeczywistym,
  • system rekomendacji dodatkowych produktów w sklepach internetowych,
  • algorytm dynamicznego tworzenia wycen i estymacji.

Nurt Machine Learning szybko się rozwija, oferując coraz nowsze i ciekawsze rozwiązania.

Artificial intelligence

Narzędzia, które odwzorowują zachowania prawdziwego człowieka, pomału zdobywają miejsce w biznesowej rzeczywistości. Potrafią wspierać codzienne czynności, dzięki czemu każdy z nas może działać efektywniej. Przykładami takich narzędzi są:

  • Inteligentni asystenci jak Asana, Siri, czy Google Assistant. Funkcjonalność tych narzędzi szybko rośnie. Możliwe, że za jakiś czas będą w stanie załatwić za nas większość codziennych spraw.
  • Kreatory najlepszych tekstów reklamowych, nagłówków, tytułów, a ostatnio nawet całych treści artykułów są coraz lepsze. Sposób pisania przez roboty coraz bardziej przypomina ten oferowany przez człowieka. Z czasem te narzędzia mogą wejść w życie codzienne każdego content creatora.

Cloud Computing

Dziś już nie trzeba nikomu tłumaczyć, jak bardzo rozwiązania chmurowe są istotne dla biznesu. Skalowanie biznesu, którego infrastruktura opiera się na chmurze, to zupełnie nowy wymiar rozwoju. Cloud Computing już zrewolucjonizował biznes, a kolejne lata przyniosą jeszcze więcej nowych możliwości dzięki tej technologii.

Aplikacje Mobilne

Aplikacje mobilne pokrywają znaczną większość potrzeb biznesowych wobec klientów. Dzisiaj to już nie tylko proste narzędzia i katalogi, które udostępniasz klientom, ale zaawansowane narzędzia, które wspierają:

  • zaangażowanie klientów w interakcje z Twoją marką,
  • lojalizację wobec Twojego brandu,
  • spersonalizowany i dopasowany marketing,
  • użyteczność i skuteczność innych kanałów.

AR i VR

Rozwój technologii kreujących wirtualną rzeczywistość otwiera nowe możliwości biznesowe. Już dzisiaj w wielu aspektach jest to wsparcie dla e-commerce, sprzedaży stacjonarnej, marketingu i promocji. Co więcej, kreowanie rzeczywistości występuje już w branżach:

  • nieruchomości,
  • gamingu,
  • planowania przestrzennego,
  • architektury,
  • wykonawstwa na zamówienie.

Blockchain

Blockchain to technologia, która nadal jest kojarzona głównie z kryptowalutami i nowatorskimi projektami. Jednak znalazła ona już dla siebie przestrzeń w biznesie. Na chwilę obecną blockchain wykorzystywany jest w kilku aspektach biznesowych.

  • Zabezpieczenia przed oszustwami — łańcuch danych, który nie pozwala na edycję danych historycznych i zawsze udostępnia do nich dostęp, to skuteczna metoda ochrony przed oszustwami.
  • Zarządzanie łańcuchem dostaw — kompletna wiedza o dostawach może być szybko, efektywni i co najważniejsze bezpiecznie przetwarzana za pośrednictwem łańcucha bloków.
  • Bezpieczne udostępnianie danych — wysłanie danych z możliwością śledzenia całego procesu ich obiegu i to z uwzględnieniem wysokich standardów bezpieczeństwa? To już się dzieje.

Podsumowanie — technologia w biznesie

Biznes i technologia przeplatają się na każdym kroku. Przedsiębiorcy, którzy myślą o rozwoju biznesu zdają sobie sprawę, jak wiele mogą zyskać dzięki nowoczesnym rozwiązaniom. Mam nadzieję, że tym artykułem przybliżyłem Tobie znaczenie technologii w dzisiejszym biznesie.

Wróć