Mobile Ordering, czyli aplikacja dla restauracji

Mobile Ordering, czyli aplikacja dla restauracji
img
AutorDaniel ParzychSierpień, 2022

Niedawno McDonald’s ogłosił, że udostępnia mobile ordering w swoich restauracjach. Zamawianie jedzenia w aplikacji staje się nie tylko trendem, który zmienia rynek zamówień z dowozem. Ten sposób obsługi zamówień wkracza w przestrzeń zamówień w lokalach. Jak wprowadzenie mobile orderingu przez takiego giganta wpłynie na rynek gastronomiczny?

Odpowiedź jest jednoznaczna: ten ruch pociągnie za sobą całą branżę. To nie będzie pierwszy przypadek, kiedy zmiany oferowane przez dużego gracza wpływają na całą branżę. Podobnie zmieniał się e-commerce po tym, jak Amazon stworzył swój system sprzedaży internetowej.

Mobile Ordering w McDonalds

Z czasem zmianie ulegną przyzwyczajenia klientów. Po prostu będą oni oczekiwać tej samej wygody zamawiania, niezależnie od lokalu, w jakim się znajdą. Dlatego lokale, które szybciej zaadaptują się do zmian, zyskają korzyści w postaci zadowolonych klientów.

Aplikacje dla restauracji, które oferują funkcję mobile ordering, nie są nowością na polskim rynku. Czym charakteryzują się dostępne rozwiązania?

Typy aplikacji dla restauracji

Obecne na rynku rozwiązania wykształciły kilka modeli wsparcia personelu restauracji w realizowaniu codziennych zadań. Najważniejsze i najlepiej sprawdzające się w praktyce, to:

Kiosk samoobsługowy

Wszyscy już zdążyliśmy przyzwyczaić się do zamawiania za pomocą dużych ekranów, które szczególnie widoczne są w sieciach fast-food. Może nie jest to opcja zamawiania bezpośrednio z telefonu klienta, ale ten sposób zamawiania idealnie wpasowuje się w koncepcję mobile orderingu. Całkowite pominięcie personelu restauracji w czasie zamawiania przekłada się jednoznacznie na przyspieszenie pracy w lokalu.

Aplikacja kelnerska

Ten typ aplikacji jest już od dłuższego czasu znany i sprawdzony w realiach rynkowych. To sposób obsługi w coraz większej ilości lokali. Na pewno miałeś okazję zobaczyć, jak kelner wystukuje na tablecie Twoje zamówienie, a kuchnia natychmiast przystępuje do realizacji. Choć nie jest to w żadnym przypadku rozwiązanie nawiązujące do mobile orderingu, to wymieniam je tutaj z chęci uporządkowania kompletnej listy.

Aplikacja z menu

Niektóre lokale już zdecydowały się na wdrożenie takiego rozwiązania, choć w wersji budżetowej. Sama funkcja polega na możliwości pokazania menu na ekranie telefonu klientów. Najczęściej lokale wybierają opcję z kodem QR, który odsyła użytkownika do menu na stronie. Zapoznajesz się z ofertą na telefonie, szybciej zamawiasz danie. Wadą tego rozwiązania jest słaba użyteczność. Obsługa i tak musi podejść do stolika, aby zebrać zamówienie, wtedy często podawane jest klasyczne menu.

Zdecydowanie lepszym i bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest aplikacja z menu, która pozwala na złożenie zamówienia i płatność. Takie rozwiązanie realnie przyspiesza pracę w lokalu, dzięki odciążeniu zespołu z konieczności wykonywania niektórych czynności. Do tego interfejs aplikacji jest intuicyjny i przyjemny w użytkowaniu. Dobrym przykładem takiego rozwiązania jest aplikacja Frivo, która sprawdziła się już w polskich lokalach.

Aplikacja do rezerwacji

Opcja rezerwacji miejsc bez kontaktu z obsługą miejsca jest już popularnym rozwiązaniem w wielu miejscach. Większość kin i miejsc rozrywki, jak kręgielnie lub puby bilardowe już wdrożyły je na swoich portalach. Teraz przychodzi kolej na gastronomię. 

Aby zjeść w jednym z popularnych lokali, często wymagana jest rezerwacja. Ten obowiązek aktualnie spoczywa na barkach obsługi. Co jeśli klienci mogliby bezkontaktowo sprawdzić wolne terminy, wybrać pasujący do ich terminarza i zarezerwować miejsce? Całkowita automatyzacja procesu rezerwacji to sposób na szybkie podniesienie wydajności personelu.

Zamówienia na wynos z aplikacji

Właściciele restauracji często szukają pomysłów na rozwinięcie biznesu. Najlepsze z nich pochodzą bezpośrednio od klientów. Jedną z możliwości jest umożliwienie klientowi odbioru o wybranej porze. Klient wybiera pozycje z menu, opłaca zamówienie i odbiera gotowe danie. Korzyści? Wzrost liczby klientów bez konieczności lokowania ich przy stoliku w lokalu. Klienci są także zadowoleni z oszczędności czasu. Nikt przecież nie lubi czekać na kuriera. A oni i tak często przychodzą o dowolnej porze. Najczęściej, gdy nam nie pasuje.

Aplikacja do zamówień z dostawą

To kolejne z rozwiązań, które jest popularne i sprawdzone na rynku. Najczęściej aplikacje, jak Pyszne czy Glovo, agregują restauracje i przejmują proces zamawiania i płatności na siebie. Kosztem takiego rozwiązania jest prowizja, którą trzeba odprowadzić do operatora.

Upowszechnienie rozwiązań mobilnych doprowadziło do obniżenia kosztów wdrożenia własnej aplikacji. Przykładem może być tutaj sieć TopDrive, która wprowadziła własną aplikację do obsługi zamówień z dostawą. Kwestią czasu jest, kiedy taki model działania stanie się domeną nie tylko sieciowych restauracji, ale również samodzielnych lokali.

Mobile Ordering – dlaczego restauracje go potrzebują?

Chęć do zakupów bez kontaktu ze sprzedawcą to trend, który nie jest widoczny tylko w e-commerce. Pandemia znacznie wzmocniła go, a wielu z nas po prostu woli użyć aplikacji niż dzwonić lub wchodzić na stronę przez laptopy.

Mobile ordering to bezpośrednia odpowiedź restauracji na zmiany w zachowaniach i przyzwyczajeniach klientów. Co więcej, jest to doskonały sposób na optymalizację pracy personelu restauracji.

Jakie dodatkowe korzyści daje aplikacja dla restauracji?

Samo wsparcie personelu to jedna z korzyści dostarczanych przez mobile ordering. To również przyspieszenie procesu obsługi, a co za tym idzie szybsza rotacja stolików i lepsze doświadczenia gości restauracji.

Aplikacja wspiera również zwiększenie wartości zamówienia.

Up-selling

Klient, który zjadł już danie główne i siedzi przy stoliku, rozmawia ze znajomymi, może coś domówić. Jednak personel nie zawsze ma czas podejść i zaproponować dodatkowe pozycje. Czemu nie miałaby tego zrobić aplikacja? Telefony w restauracjach bardzo często leżą na stolikach, powiadomienie pojawiające się na ekranie zasugeruje zamówienie deseru lub dodatkowego napoju. A klient może zamówić i zapłacić bez angażowania personelu.

Cross-selling

Aplikacja dla restauracji zawsze wspiera procesy sprzedażowe. Propozycje dodatkowych pozycji z menu, które uzupełnią zamówienie klienta to doskonały sposób na podniesienie wartości pojedynczych zamówień. Up-selling to technika sprawdzona w restauracjach. Aplikacja nie zapomina zaproponować dodatkowych pozycji i zawsze wie, co polecić klientowi. Restauratorzy mogą też ustawić promowane pozycje, aby dopasować ofertę dań do pory roku lub wydarzenia (np. dodatkowy napój podczas transmisji meczu lub promocja tylko dla użytkowników aplikacji)

Lojalizacja

Dziś już nie ma biznesu, który nie zdaje sobie sprawy z wartości własnych klientów. Właściciele restauracji również zdają sobie sprawę, że pozyskanie nowego klienta to o wiele większy koszt niż zachęcenie obecnych do kolejnych wizyt w lokalu. Powstają nowe sposoby lojalizacji klientów restauracji. Wcześniej wspomniany MCDonald’s prowadził akcję hologramów na kawę, którą teraz zastąpił lojalizacją w aplikacji.

Budowanie lojalności klientów to kolejny aspekt, którego można uczyć się od dużych sieci. Dostarczenie systemu punktów i rabatów wprost do ręki klienta jest idealnym rozwiązaniem.

Aplikacja dla restauracji ze wszystkimi funkcjami

To najlepszy czas na stworzenie mobilnego rozwiązania dla restauracji. Ten trend zaczyna się popularyzować i jeszcze można zebrać benefity pioniera na tej ścieżce. Wszystko polega na stworzeniu rozwiązania obejmującego maksymalnie dużo możliwości, tak aby wykorzystać tę szansę w pełni.

 

 

Jak opisać aplikację mobilną? Odbierz darmowy brief!

* wymagane

Zaznacz zgodę:

W każdej chwili możesz zrezygnować z subskrypcji, klikając łącze w stopce naszych wiadomości e-mail. Informacje na temat naszych praktyk w zakresie ochrony prywatności można znaleźć na naszej stronie internetowej.

Jako platformy marketingowej używamy programu Mailchimp. Klikając poniżej w celu subskrypcji, potwierdzasz, że Twoje dane zostaną przekazane do Mailchimp w celu ich przetworzenia. Więcej o polityce prywatności Mailchimp

Wróć