Software house, czy agencja interaktywna – co wybrać?

Software house, czy agencja interaktywna – co wybrać?
img
Daniel ParzychMaj, 2021

Agencja interaktywna, agencja reklamowa i software house, mimo swoich ogromnych różnic mają, też wiele punktów wspólnych. Czasami ich usługi czy kompetencje nawet się pokrywają. Czym zatem różnią się te firmy i jaką firmę wybrać do realizacji poszczególnych projektów? Jakie są specjalizacje? Gdzie znajdę ekspertów w danej dziedzinie?

 

Koncepcja

Tworzenie produktu cyfrowego nie jest łatwe, ale „każda podróż zaczyna się od pierwszego kroku”. Najczęściej pierwszym krokiem jest koncepcja, kiełkująca myśl sponsora. Kiedy zaczyna przeradzać się w coś większego, staje się pomysłem podzielonym na etapy i rozpoczyna się etap poszukiwania partnera lub wykonawcy aplikacji, albo całego projektu. 

 

Wybór

Prawdopodobnie na początku pomysłów jest kilka, ale są one zorganizowane wokół pewnej idei – może być to portal www, aplikacja mobilna lub webowa, chatbot albo system do obsługi firmy. Nie wiesz jednak komu powierzyć to zadanie. Kto najlepiej je wykona

 

Freelancer? Agencja reklamowa? Interaktywna? Software house? 

 

Wybór powoduje wiele niewiadomych. Każdy z dostawców powie: jesteśmy najlepsi. Przyjdź do nas! Wysoka jakość. Niskie ceny. Nie szukaj dalej. 

 

Zanim zdecydujesz z kim chcesz współpracować, zastanów się nad najlepszym modelem współpracy.

 

Własny dział IT

Jeśli Twoja firma będzie potrzebowała stałego dostępu do wiedzy informatycznej i programistycznej, warto rozważyć stworzenie własnego działu IT. Osoby pracujące w takim dziale będą odpowiedzialne za tworzenie, rozwijanie i utrzymywanie produktów cyfrowych w Twojej firmie.

 

Wadą takiego rozwiązania jest często wąska specjalizacja programistów. Zwykle programista jest ekspertem w danej technologii. Na przykład jeśli zajmuje się na co dzień tworzeniem stron www, niekoniecznie wykona aplikację mobilną w sposób należyty. Stwarza to konieczność zatrudniania kolejnych osób, znających odpowiednią technologię.

 

Dodatkowym problemem w tworzeniu działu IT wewnątrz działu/firmy, są wysokie koszty rekrutacji, wdrożenia i trudność w skalowaniu tego działu (w górę lub dół) w zależności od potrzeb. Dlatego wiele firm, decyduje się na zatrudnienie zewnętrznego zespołu IT.

 

Firmy zewnętrzne

Jeśli Twoja firma potrzebuje dostępu do specjalistów z różnych technologii i różnych dziedzin np. stworzenie strony i jej pozycjonowanie, to warto rozważyć tu wykorzystanie zasobów firm zewnętrznych. Zaletą takiego rozwiązania jest brak konieczności zatrudniania kolejnych osób, wykorzystanie wiedzy eksperckiej i doświadczenia.

 

Podejście mieszane

Jeśli masz swój dział IT, który administruje i tworzy elementy na Twoje potrzeby, możesz go wesprzeć w odpowiednich działaniach zewnętrznymi eksperami. Dedykowany zespół „pojawi się” u Ciebie w firmie tylko na czas realizacji danego projektu lub do momentu osiągnięcia pożądanego efektu.

 

Który model będzie najlepszy, najbardziej odpowiedni dla Twojej firmy? 

 

Odpowiem klasycznie: To zależy. I to naprawdę od wielu czynników. Od wielkości firmy i budżetu, przez specyfikę projektu, jego zaawansowanie i innowacyjność, po czas trwania i priorytet.

 

Gdzie szukać odpowiednich usług, aby otrzymać profesjonalną pomoc?

Szukanie odpowiedniego partnera przyprawia o zawrót głowy, dlatego warto zastanowić się z kim zacząć współpracę, aby zrealizować swój cel. I choć część usług będzie się pokrywać, to każda z firm ma swoje specjalizacje, mocne i słabe strony. 

 

Poniżej znajdziesz opis, który, mam nadzieję, odpowie na Twoje pytania.

 

Agencja reklamowa/agencja marketingowa vs software house

 

Specjaliści od reklamy

Jeśli Twoja firma, Twój produkt potrzebuje promocji, to agencja marketingowa będzie dobrym wyborem. Agencja ta pomoże Ci zbudować wizurek od podstaw łącznie z identyfikacją wizualną. 

 

Zwykle cele marketingowe osiąga tradycyjnymi metodami np. reklamami, (tworzenie reklam telewizyjnych, radiowych czy w prasie), materiałami graficznymi (ulotki, banery, foldery czy katalogi), czy reklamą wielkoformatową. Agencja reklamowa zaprojektuje opakowania, nakręci filmy promocyjne, zaplanuje sesję zdjęciową produktów lub pracowników, a nawet zapewni wsparcie w trakcie targów, czy konferencji. 

 

W głównej mierze działania agencji skupiają się na świecie realnym, ale coraz częściej (tym bardziej w dobie pandemii) rozszerzają się o świat wirtualny. Agencji marketingowej możesz zlecić prowadzenie profili na portalach społecznościowych czy przeprowadzenie kampanii reklamowych. 

 

Agencja interaktywna vs software house

 

Marketing internetowy

Agencje interaktywne nastawione są na marketing i promocję przede wszystkim w sieci. Krótko mówiąc, zajmują się marketingiem internetowym. Ich głównym celem jest budowanie wizerunku danej marki, wykorzystując do tego technologię. 

 

Jeśli potrzebujesz firmy, która pomoże Ci stworzyć skuteczną strategię marketingową, zbudować i rozwinąć relacje z klientami w sieci, czy przeprowadzić efektywną kampanię w social mediach, to agencja interaktywna jest najlepszym adresem. Dodatkowo, wiele agencji zajmuje się kreacjami (grafikami, strategią marki).

 

W agencji, znajdziesz pomoc w kwestiach kampanii internetowych takich jak Google Ads, Facebook Ads, Instagram, Twitter czy TikTok, optymalizację i pozycjonowanie stron internetowych (SEO i SEM) i pomoc w tworzeniu treści marketingowych na stronę www.

 

Często to agencje interaktywne sprawiają, że o firmach się mówi. Nieważne jak, ale się mówi. Celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki. Kreatywne podejście do marketingu pozwala stworzyć pożądany wizerunek, dopasować do tego identyfikację (kolory, hasła, hasztagi) i pozyskać nowych klientów wykorzystując przy tym technologię. Nierzadko można się spotkać też z agencjami, które tworzą strony internetowe, projektują interfejsy użytkownika do stron www, a nawet portale internetowe.

 

Software house

 

Oprogramowanie

Software house nastawiony jest na produkcję oprogramowania. Znajdziesz tu produkty cyfrowe. Od stron www, portali internetowych, przez aplikacje mobilne i webowe, po programy do zarządzania produkcją czy platformy e-learningowe. I tak jak agencje marketingowe czy interaktywne realizują projekty typowo marketingowe, tak Software House’y zajmują się projektami technologicznymi. 

 

Możesz od podstaw zaprojektować produkt cyfrowy. Na pokładzie software house’ów znajdują się często analitycy biznesowi, którzy będą wspierali Cię na etapie rozpatrywania koncepcji i pomogą znaleźć sposób na monetyzację. W efekcie otrzymasz produkt wraz ze wstępną koncepcją zarabiania.

 

Elementami wizualnymi zajmują się certyfikowani specjaliści, którzy na podstawie doświadczeń, zasad i panujących trendów wśród użytkowników, zaprojektują UX i UI. W efekcie te prace sprawią, że Twój produkt będzie miły dla oka i łatwy w obsłudze. 

 

Strony www, aplikacje czy sklepy internetowe wymagają wiedzy programistycznej i znajomości języków. Tu znajdziesz ludzi z doświadczeniem i umiejętnościami. Kiedy będzie potrzebna Ci aplikacja mobilna, warto zgłosić się do ekspertów. Dzięki temu unikniesz wielu problemów w przyszłości.

 

Testerzy sprawdzą na koniec, czy wszystko działa tak, jak należy. Warto jeszcze wspomnieć o kwestiach bezpieczeństwa. Produkty cyfrowe wymagają aktualizacji, utrzymania i serwisowania. Mając doświadczony software house za partnera, otrzymasz to w pakiecie. 

 

Podsumowanie

Powyższe opisy przedstawiłem przede wszystkim po to, aby pokazać różnice w specjalizacjach i mocnych stronach tych firm. Często bywa tak, że w agencjach interaktywnych na pokładzie jest kilku programistów, którzy odpowiadają za proste strony internetowe. 

 

Tak samo w software house’ach można spotkać specjalistów od SEO. Nie zmienia to faktu, że firmy te mają swoje specjalizacje. Agencje – marketing i reklama, software house – oprogramowanie

 

Jeśli chcesz profesjonalnych usług, to korzystaj z wyspecjalizowanych firm. I na koniec pamiętaj, proszę, że niską jakość pamięta się dłużej niż niską cenę, a wysoką jakość dłużej niż wysoką cenę.

Wróć

Przeczytaj również