Czy m-commerce podniesie sprzedaż Twojego sklepu?

Czy m-commerce podniesie sprzedaż Twojego sklepu?
img
Jędrzej BulińskiGrudzień, 2021

Rynek e-commerce rośnie w tak szybkim tempie, że właściciele sklepów internetowych codziennie mierzą się z nowymi wyzwaniami. Nowe oczekiwania i potrzeby konsumentów, galopująca konkurencja czy marketing w e-commerce, stale potrzebują dodatkowych bodźców, aby utrzymać tempo i nadążyć za zmieniającym się środowiskiem. 

Jak odpowiedzieć na potrzeby rynku i dotrzeć bezpośrednio do konsumentów?

Z odpowiedzią przychodzi mobile commerce. Obserwując możliwości sklepów internetowych na urządzeniach mobilnych, okazuje się, że nadal jest to duża przestrzeń do zagospodarowania. Nawet niektórzy giganci handlu nadal nie posiadają dobrych rozwiązań mobilnych. Z drugiej strony są też marki, które na dobre zagościły w smartfonach swoich klientów i sprawnie poszerzają swój zasięg w dziedzinie m-commerce.

W jakich dziedzinach m-commerce sprawdzi się najlepiej?

Mobile commerce to coś więcej niż sklep internetowy w telefonie. To cała osobna gałąź sprzedaży, która oferuje użytkownikom wszelkie usługi, udostępniając je bezpośrednio do obsługi na smartfonie. 

Jakie są najważniejsze trendy w m-commerce?

Mobile Shopping

Zakupy dokonywane za pomocą smartfonów stają się codziennością. Wpływ ruchu mobilnego na kartach sklepów internetowych obserwują wszyscy właściciele e-commerce, a badania i dane dostarczane na przykład przez Google potwierdzają, że liczba użytkowników dokonujących zakupów na smartfonach rośnie.

Co więcej, wśród młodej grupy użytkowników, statystyki przeważają na korzyść kupujących na smartfonach. To wskazuje na wzrost zakupów w tym kanale wraz z nasileniem się siły nabywczej tej grupy konsumentów. Jeśli ruch z urządzeń mobilnych stanowi znaczącą część wszystkich wejść na stronę sklepu, to znaczy, że w przyszłości będzie on kluczowy, a może nawet w niektórych przypadkach jedynym źródłem pozyskiwania zamówień.

Dane Google i Walmart

Już dzisiaj budując sklep internetowy, przedsiębiorcy stawiają na rozwiązania, które pozwalają na sprawną optymalizację na urządzeniach mobilnych. Istnieje kilka sposobów na skuteczne wejście do świata mobile commerce, o nich w dalszej części artykułu.

Mobile Banking

Rozwój bankowości mobilnej przyniósł użytkownikom znaczne ułatwienia w zarządzaniu finansami oraz rozruszał konkurencję w całej branży. Dla nowoczesnych użytkowników kont bankowych jednym z czynników wyboru oferty bankowej jest aplikacja mobilna, a konkretnie jej funkcjonalność i możliwości.

Co istotne w kontekście całego mobile commerce, bankowość mobilna wpłynęła na rozwój płatności za pośrednictwem smartfonów. Dzięki temu Twoi użytkownicy mogą w posty sposób płacić za swoje zakupy na telefonie.

Mobile Payments

Przechodząc do płatności mobilnych, nie można przeoczyć idących za nimi trendów, że ten rodzaj płatności notuje największe wzrosty. To nie tylko wskazówka trendu na przyszłość, ale jasny znak, że mobilne płatności powinny już teraz stać się jedną z podstawowych możliwości Twojego sklepu.

Chart: Merchant Savvy | Source: Statscounter

Czym wyróżnia się m-commerce?

Mobile commerce z zasady różni się od sprzedaży w sklepie internetowym stworzonym z myślą o komputerach. Sposób odbioru treści na małym ekranie jest zupełnie inny. Do tego przyzwyczajenia użytkowników związane z obsługą aplikacji mobilnych za pomocą dłoni różnią się od tych związanych z obsługą myszki.
Można śmiało powiedzieć, że całe doświadczenie użytkowników kupujących na smartfonach, są zupełnie odmienne od doświadczeń użytkowników komputerów.

Poszukiwanie dopasowanych do możliwości użytkowników i urządzeń rozwiązań to również ogromny potencjał do wzrostu. M-commerce nadal oferuje dużo możliwości do rozwoju rozwiązań i odnalezienia nowych przestrzeni i szans na sprzedaż.

Kolejnym niezwykle istotnym aspektem stojącym za sprzedażą mobilną jest zapewnienie klientom pełnej palety wrażeń związanych ze sprzedażą wielokanałową (tzw. omnichannel). Nawet sklepy o ugruntowanej pozycji na rynku zauważają potrzebę podążania za klientem, tam, gdzie potrzebuje on znaleźć produkty danej marki. Dlatego mobile commerce staje się nieodzownym kanałem każdej marki.

Wszyscy dobrze wiemy, jak wiele sprzedaży przynoszą ułatwienia dla użytkowników, dlatego płatności udostępniane przez m-commerce, stanowią silne wsparcie w finalizacji zakupów mobilnych.

Jak skutecznie dotrzeć do użytkowników mobilnych?

Praktyczne podejście do mobile commerce wskazuje dwie skuteczne metody dotarcia do klientów znajdujących się w tej przestrzeni.

Jaki powinien być sklep dostosowany do m-commerce?

Myśląc o sklepie, który odpowie na potrzeby użytkowników urządzeń mobilnych, trzeba wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników.

Najważniejszym z nich jest platforma, na jakiej oparte jest działanie Twojego e-commerce oraz jej możliwości. Nie wszystkie systemy dobrze sprawdzają się we współpracy z urządzeniami mobilnymi, a wpływa na to kilka czynników:

  • szybkość działania — dla niektórych systemów sprawne działanie na urządzeniach mobilnych jest technologicznie niemożliwe, co z miejsca wyklucza je w kontekście m-commerce,
  • responsywność — dostosowanie treści i multimediów do małych ekranów to jedno z największych wyzwań dla systemów e-commerce,
  • user experience — doświadczenia użytkownika mobilnego korzystającego z Twojego sklepu powinny odpowiadać możliwościom urządzenia, z jakiego on korzysta,
  • interfejs — sama możliwość obejrzenia produktu w sklepie i przeczytania jego opisu to początek drogi użytkownika na ścieżce do dokonania zakupu.

To zaledwie podstawowe z wielu aspektów, jakim warto się przyjrzeć w kontekście mobile commerce. Istnieją również platformy, które od podstaw budowane są z myślą o sprawnej pracy w obu kanałach sprzedaży, a dobrym przykładem takiego rozwiązania może być Heseya.

Czy własna aplikacja mobilna to większa sprzedaż?

Stworzenie aplikacji mobilnej na potrzeby sprzedaży to zupełnie inny poziom podejścia do tego tematu. Pełnia możliwości związana z maksymalną optymalizacją praktycznie całego procesu sprzedaży pod kątem Twoich produktów daje całkowitą kontrolę nad procesem sprzedaży.

Aplikacje mobile commerce pozwalają na całkowite zaplanowanie każdej funkcji, kroku czy elementu procesu sprzedaży. Dodatkowo dostęp do pogłębionych danych o użytkownikach pozwala na optymalizację i ciągłe ulepszanie aplikacji, tak aby nieustannie zwiększać sprzedaż.

Własna aplikacja to również zaawansowane funkcje dodatkowe, jak:

  • program lojalnościowy, dzięki któremu użytkownicy będą częściej powracać do zakupów w Twojej aplikacji,
  • rozszerzona rzeczywistość, która już teraz potrafi pomóc w wyborze mebli, czy doborze fryzury lub nakrycia głowy,
  • powiadomienia, za pomocą których informacje o Twoich promocjach pojawią się bezpośrednio na telefonach Twoich klientów.

M-commerce oferuje szeroki wachlarz możliwości i funkcjonalności, dzięki którym lepiej poznasz użytkowników, skuteczniej do nich dotrzesz, a nawet zwiększysz ich lojalność.

Dlaczego warto już teraz zainteresować się mobile commerce? 

M-commerce to ogromna przestrzeń rynku, która nieustannie znika z zasięgu sklepów dostępnych jedynie na ekranach komputerów lub nieprzystosowanych do użytkowania na urządzeniach mobilnych.

Wzrost sprzedaży w kanale mobilnym w roku 2021 wzrósł do 3.56 bilionów dolarów w porównaniu do roku 2020, w którym wynosił 2.91 biliona. A to oznacza, że skala zjawiska bardzo optymistycznie kształtuje przyszłość sklepów, które już posiadają swoją mobilną wersję.

Jakby to nie było dostatecznym sygnałem, zwróć uwagę na trendy, jakie dominują w kontekście pozycjonowania w wyszukiwarkach. Algorytmy coraz większą uwagę przywiązują do tak zwanego Mobile Friendly, czyli dostępności strony na urządzeniach mobilnych.

Mobile Commerce zdominuje sprzedaż internetową w najbliższych latach, a ja mam nadzieję, że udało mi się przekonać Cię do zainteresowania się tą przestrzenią!


 

Wróć

Sukces Twojej aplikacji osiągniesz dzięki naszej wiedzy i doświadczeniu

Przeczytaj również